Starta Eget - Hjälp och synpunkter ?

1
Hej, jag vill starta företag (enskild firma?) som är verksam i både sverige o danmark, företaget ska till en start köpa o sälja begagnade produkter och
accessoarer. Företaget kommer skötas hemifrån till en början. Så småningom så kommer även hemsida osv upp
men i starten kommer det främst handla om annonsförsäljning (blocket/tradera och liknande).
Detta är mitt första företag och jag är inte jätteinläst ännu och har ett par frågor.

Hur fungerar det med att lägga upp annonser på danska hemsidor osv från ett svenskt företag ?
Var betalar jag skatt vid försäljning i utlandet? (dvs kan jag möta upp kunder i Danmark vid försäljning utan extra avgifter osv?)

Tacksam för svar men även synpunkter och tips!

MVH Karl Larsson



151
Hej.[br][br]Först vill jag hälsa dig välkommen till livet som företagare.[br][br]Lite tips:[br][br]Om du skall ha stort varulager eller liknande och riskerar mycket pengar borde du ha AB istället, för att minimera den personliga risken vid konkurs.[br][br]Vid försäljning utomlands ( =Export) så lägger man inte moms på beloppet och skatten betalas i landet där företaget är registrerat (i ditt fall Sverige). Var affären äger rum är inte intressant, sålänge varorna lämnar landet.[br][br]Hoppas detta hjälper dig. Säg till om du har fler frågor.
MVH Richard Andréasson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.