TreadGaming säljande

5
Hej,


Denna post skulle passa in i flera trådar, men jag tänkte jag lägger den här med allt samlat. Kändes vettigt. Flytta gärna annars.

Jo, jag håller på med ett hobby projekt (som ni kan läsa mer om här: http://treadgaming.blogspot.com/ ) som jag kände skulle vara kul att produktifiera. Det enda jag vill nu är, att på enklast, lagliga, möjliga sätt, kunna sälja denna produkt över hela världen! Därför vänder jag mig hit, för att få lite feedback på hur man ska gå tillväga.

Som jag ser det så är då enskild firma en lämplig lösning. Men hur fungerar det med skatt etc? Tull? Bara en sådan sak som skatt tar lite emot eftersom jag redan betalar skatt med mitt vanliga arbete, och det är beskattade pengar jag har lagt för att få detta att hända. Jag har gjort allt själv. Designat PCB och lådan till det. Och även skrivit mjukaran. Så, varför skulle jag då vilja ge pengar till någon som inte hjälpt mig? Åter igen, betalar skatt med vanliga arbetet ju! Så, vill hålla alla utgifter nere så mycket det går, annars så kommer det ju att påverka priset för att där ska finnas en lämplig vinstmarginal! Och som jag förstår det så kommer det vara ungefär 50% av vinsten som försvinner bort till skatt och sådant. Och att den är så hög, är det som jag blir upprörd över. Jag är med på att betala lite för att "underhålla Sverige", men hälften av vinsten?? Det känns inte rätt när man har lagt ner så mycket i det själv, och att man då lagt ner skattade pengar på det. Det är ju mer vettigt att ge en del av vinsten till någon/något som har hjälpt mig, men staten har inte varit med och hjälpt till här alls. Och eventuellt det som har hjälpts till med, har ju jag då redan betalat genom mitt vanliga arbete... Jag tycker faktiskt det är lite sjukt att det ska vara så. Det lockar verkligen inte till att man vill starta ett företag/firma. Man borde kanske göra som IKEA... Eller har jag missat något?

Som det är nu, och som det troligen kommer att bli, så tillverkar jag PCBn (elektroniken assembleras) i Kina. Jag får hem den, och så skickar jag den sen vidare. Detta är lämpligare, än att skicka direkt till personer från Kina. Dock blir det ju extra tull och sådant bara för det. Men jag ser inte en bättre lösning än så här. Vad säger ni? Dessutom har jag själva plast-lådan hemma just nu (skriver ut den på min 3D skrivare). Så den måste hem om mig först, för att jag ska kunna skicka allt som behövs i ett samlat paket.

Tanken är att jag ska ha en simpel (till att börja med) online shop där man kan köpa lite vad man känner för. Antingen bara elektroniken, eller kombo med någon plastdel. Allt beroende på vad man vill göra. Jag har redan fått andra som har haft andra ideér på vad denna kan användas till, utöver vad jag tänkte. Så det är ju skoj. Det finns t.o.m. de som vill skapa en mus av det. En open source sådan. Laser sensorn i sig är rikligt hi-tech (typiskt sådan som används i möss för Pro-Gamers). Detta eftersom jag själv vill ha kvalité, och dels då för att jag behöver en som klarar av de hastigheter som man kan komma upp i på sitt löparband.

Vidare så kanske man borde förhandla fram något med FedEx, UPS, DHL eller så?

Jag tycker det är enormt snurrigt, men jag försöker få in information så gott det går för att få till detta. Det enda jag vill, är att kunna sälja det jag skapat i hela världen, med så få processer och komplikationer som möjligt!


Tack för svar,
Chillance
338
25
Ja du har missat att du kan göra avdrag och att du köper prylar till företaget på dina bruttopengar och slipper dessutom momsen. Det gör att saker kostar ungefär halva priset än vad som står på prislappen. Ungefär så.. Men i övrigt, ja skatterna är för höga och det lär inte ändras med en högerregering som flirtar häj vilt med vänstern och har tappat alla värderingar som styr och bygger upp ett bra samhälle. Men nu ska vi inte bli politiska :LOOOL Grrrrr :vissla :evil: :crazy: Räkna du med att frakta mycket ska du självklart kolla med ett fraktbolag. Ring dem och kolla vad de säger. Är kina din marknad? Om det är så måste det gå att hitta någon som kan sköta frakten där. Flera medlemmar här inne verkar vara bosatta där. Annars är det väl klart bäst att skicka till sverige först för att sen skicka det vidare. I alla fall tills allt har vuxit sig större. Jag hoppas det gav lite hjälp på vägen :)
5
Tack för svar. Det var inte mening att starta en politisk debatt. Jag ville bara förmedla min vy på det. Min marknad är hela världen, men att ha kontaktpersoner i t.ex. Kina är ju intressant...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.