Bostad med nystartat företag?

1
1
Jag startade en enskild firma i början av 2015 som har gått hur bra som helst. Går i vinst med stora marginaler. Jag har sedan dess försökt få tag på en bostad av något slag, vilket jag har upptäckt är näst intill omöjligt när man har ett företag som är under 1 år gammalt.

Är det helt omöjligt?

Jag ser en liten chans i andrahandsuthyrning där jag faktiskt kan förhandla och förklara min situation för bostadsägaren. Men personen i fråga vill förmodligen ha någon form av bevisning på att jag faktiskt kan betala hyran.

Hur bevisar jag detta? Ett vanligt kontoutdrag från banken? Något specifikt dokument från mitt bokföringsprogram? Med ett vanligt jobb hade man ju kunnat använda anställningsbeviset. Finns det något alternativ för en enskild firma?

Ursäkta om detta är dumma frågor. Lär mig allt eftersom.
2360
37
Ett ganska vanligt problem att när man behöver låna pengar får man inte och när man inte behöver vill banker vräka pengar över en. Men undantag finns. Kan du ha möjlighet att köpa lägenhet eller villa så är det ett plus. är det en lägenhet försök få tag i en med 2 ingångar såatt du kan ha firman på en del, detta sagt utan att veta vad för företag du har eller kapital.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1468
246
Ja,det där är en svår sits. I bankernas värld är alla fast anställda och kan visa upp en månadslön. Som företagare gäller det att visa bra resultat åtminstone i 2 år för att kunna komma på tal. Och då handlar det ju om att visa en inkomst på ca 200 000, och inte som många företagare, satsa allt på att minska sina skatter och hamna på 70-80 000. Annars återstår ju att kontakta Bluestep.
2360
37
Bluestepps räntor ligger på nuvarande ca 5% och uppåt så det är mycket bättre än företagsräntor. Räntor med säkerhet i fastighet ligger idag från 1,5% och uppåt. Att företagarre ofta inte tjänar mer än 120´är inte så konstigt med det skatteutag kontra ev. bostadsbidrag. Många är tyvärr tvungna att springa i ekorrehjulet vilket i slutändan gör att du springer ihjäl dig. När jag var ner i Tyskland på 60-talet kallade man oss för Die dummen Sweden och jag kan hålla med dem och inte har det blivit bättre. Vi bara går bakåt utoom i vissa fall där politikerna ska visa upp sig på medborgarnas bekostnad.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
15
5
Precis, om du vill få ett lån för att kunna köpa en lägenhet kommer banken vilja se att du tagit ut en lön som kan täcka dina boende- och levnadskostnader, eller att du enkelt hade kunnat det (ofta vill man ju spara pengarna i företaget för att kunna växa). När du möter med banken kan du ha med en affärsplan och visa upp hur bra ditt företag går. Förhoppningsvis kan du då också förklara att det är sannolikt att det går lika bra framöver. Skillnaden mellan 3 månaders uppsägningstid som anställd och att bli av med alla sina kunder som företagare (worst-case-scenario) är egentligen inte så stor. Man behöver helt enkel söka sig ett nytt jobb. Förhoppningsvis inser banken det! Lycka till! :)
http://doersmagazine.se/ – Läs om doers – idéer, företag och livsstilar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.