Enskild firma utan F-skatt?

3
1
Hej gott folk!

Jag har en liten undran som jag hoppas kanske någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig med.

Jag har en dröm om att starta eget företag inom den kreativa branschen. Har även kommit på ett namn för firman, som jag hoppas på kommer gå igenom den dagen jag drar igång.

Till frågan; Kan jag starta en enskild firma och namnskydda mitt företag utan att ansöka efter F-skatt?

Anledningen till att jag skulle vilja vänta med F-skatten är att jag tror inte att jag skulle få den ändå förräns jag säkert har ett uppdrag. Vilket jag är helt på det klara med!
Men jag skulle ju väldigt gärna vilja säkra mitt företagsnamn dock!


Önskar er en ljuvlig dag!
/ Hannah
1468
246
Du behöver F-skatt den dag du säljer en tjänst, inte innan. Du behöver heller ingen om du säljer varor.
2360
37
Det är en FA-skattsedel du ska ha. Om du ex uppger 30´i inkomst samt utgifter på 35´första året uppstår ingen vinst i företaget och därmed ett underskott samt ingen skatt och sociala kostnader. Det är inget ovanligt med underskott de första åren men SKV vill gärna beskatta så man till och med går omkull innan man kommit igång.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
67
7
Hm... jag trodde att F-skatt var en förutsättning för att bedriva näringsverksamhet? Om du registrerar ett företag måste inte F-skatten vara klar innan du börjar sälja?
1468
246
Nej, det är en vanlig missuppfattning att F-skatten är ett slags körkort för att driva firma, men så är det inte. Men du får alltså inte sälja tjänster utan F-skatt. Eller, får och får.. du får göra det också, men då ska kunden dra av och betala in skatt för dig, så det alternativet går ju oftast bort ändå. Men säljer du bara varor så är det ingen (från skatteverket ) som bryr sig. jag vet företag som omsätter 6 milj/år utan F-skatt. Men sen finns det då t.ex marknader och sånt som kräver F-skatt för att du ska få sälja prylar där, men det är egentligen ett krav utan stöd i lagen.
1009
206
Tänk på att enskild firma bara namnskyddas i det län där den är registrerad. Startar någon ett aktiebolag skulle de kunna ta ditt namn för hela landet. Men det går mot en avgift att registrera i fler län. Ska du ha ett annat namn en ditt eget måste du registrera det hos Bolagsverket. Jag har aldrig ens funderat om varför man inte skulle vilja ha F- eller FA-skatt som företagare, men misstänker att det krävs för att registrera namn hos Bolagsverket.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
1
Hej! Och tack för era svar. Jag måste dock varit otydlig med min fråga... Jag har absolut tänkt söka efter FA-skatt längre fram när jag ska börja arbeta "på riktigt" med mitt företag, då det är så att det är större risk att de nekar min ansökan om jag inte har börjat få jobb i mitt företag! Det jag undrade var om jag kunde starta firman och då i samma veva ansöka efter det namn jag önskar (då jag skulle vilja ha det färdigt innan) och söka FA-skatten senare. Men jag får kanske helt enkelt ha is i magen och hoppas att jag får mitt namn när det väl är dags. :) Tack igen! / Hannah
2360
37
I början av seklet när jag startade upp Abi Design var de så trångsynta att man skulle ha jobb innan man fick FA-skattsedel. Jag påtalade att jag inte satte igång företaget förrån det var registrerat även för moms då man i det skedet bröt mot momslagen. Det var ett jäkla liv och vi löste moment 22 genom det tänkta namnet och jag fakturerade mina tjänster till även det tänkta kundföretaget. Låter det konstigt, det var inget mot vad det var. Mina protester glömde man inte utan utsatte mig för grovt myndighetsmissbruk, grov stöld bedrägeri och urkundsförfalskning m.m. Ärendena är uppe i HF men att få rätt där lär ta tid så man får klona sig under tiden.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1468
246
[quote="Johan Boström" post=51976] Jag har aldrig ens funderat om varför man inte skulle vilja ha F- eller FA-skatt som företagare, men misstänker att det krävs för att registrera namn hos Bolagsverket.[/quote] Nja, jag kan inte se att det finns nåt som hindrar en från att registrera en enskild firma på bolagsverket utan att ha F-skatt. Kraven som dom säger finns är att man är över 16 år och inte är i konkurs eller har näringsförbud. Är man mellan 16 och 18 så behöver man tillstånd från sin förmyndare ( förälder). Steg två är ju sen att ansöka om moms, F-skatt osv, och det är då skatteverket kan begränsa din verksamhet. Får man då inte F-skatt på grund av t.ex skatteskulder så stoppar dom ju en från att utföra tjänster. Så det är nog inte oftast företagaren som väljer att inte ha F-skatt, utan man får ingen helt enkelt. Sen har man ju t.ex alla som äger en näringsfastighet, som en gård eller lokal. Dom är automatiskt näringsidkare oavsett om dom kan bli godkända för F-skatt eller inte.
1009
206
Jag var tvungen att dubbelkolla med Bolagsverket. Man kan registrera hos dem (namn) utan att först fått F-skatt. Men tänk på att namnskyddet bara gäller i ett län (så länge man inte tilläggsskyddar det).
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
1
Tusen tack, Johan! =)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.