Starta nytt AB med Aktiekapital från gammalt AB

2
Först och främst eftersom detta är mitt första inlägg får gärna någon moderator flytta inlägget om det blivit felplacerat.

Nu till min fråga(or).

Har i tankarna att starta upp ett AB. vi kan kalla detta AB för företag A. Jag undrar då om jag kan använda hela eller delar av aktiekapitalet på 50k för att på så vis starta upp ett nytt AB, dvs Företag B? Med företag A som moderbolag. Som jag förstått det måste ett AB ha minst 25k i kapital eller något av motsvarande värde vid alla tillfällen, och om jag då använder hela mitt aktiekapital från Företag A för att skapa Företag B finns ju då en tillgång hos företag A på 50k, m.a.o företag B.

Som en följd fråga på detta,hur skulle det se ut om jag i teorin vill starta upp ett tredje AB (Företag C) skulle jag då kunna föra över halva från Företag. B till företag. A för att sedan starta upp företag. C eller behöver detta gå genom företag B?

Tacksam för svar!
1468
246
Ja, det funkar ju så som du tänkte från A till B. Det handlar hela tiden om att se till tillgångssidan, och om de 50 000 kronorna består av pengar eller aktier i ett annat bolag spelar inte så stor roll. Däremot är jag inte riktigt med på hur du tänker kring bolag C. Att bara fortsätta i kedjan är inget problem, men om du ska göra som du tänkte att flytta upp hälften av pengarna till bolag A för att starta C, så måste i så fall bolag A och B ha 100 000 i aktiekapital, för att C ska kunna få 50 000. Annars fattas det ju 25 000, om alla bolag har 50 000 i aktiekapital. Såvida du inte menar att du själv skjuter till 25000. Sen är det väl kanske inte drömmen att enbart ha ett annat bolags aktier som tillgång, om exempelvis bolag B går dåligt och inte är värt nåt, då består ju bolag A,s tillgångar av luft. Men om alla går bra så är det frid och fröjd.
2
Skönt att få det förtydligat. Tack för snabbt svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.