Komma runt låg kreditvärdighet och starta AB

3
Hej!

Det är så att jag skuldsanerar pga strul i mitt liv för många år sedan, jag har drygt 1 år kvar på den och allt flyter på fint. Nu är det så att jag vill starta ett AB så fort som möjligt, då behöver jag ett bankintyg och företagskonto, men ingen bank vill ge mig denna möjlighet, detta trots att jag har aktiekapitalet och inte är intresserad av krediter, bara ett företagskonto med bg, jag kommer bara att hyra ut mig som konsult inom den branch jag är verksam i och jobb finns det gott om då jag har en efterfrågad spetskompetens. Har funderat kring hur jag ska lösa detta och undrar över ett alternativ.

Om jag låter en vän öppna företaget, sedan "säljer" han företaget till mig ganska omgående, får då företaget behålla sitt företagskonto, sämre kreditvärdighet kan jag leva med, bara jag får äga mitt företag med ett företagskonto i en bank så att säga, skulle detta kunna funka? Tacksam för svar.
1468
246
Ja, det där är ett stort problem numera. Bankerna leker poliser och vägrar än den ena, än det andra. Enligt lag har dom inte rätt att neka nån att öppna ett företagskonto, men dom får neka att lägga till funktioner, vilket i praktiken blir ungefär detsamma. Men dom struntar ju totalt i lagarna, och nekar alltihop. Om du låter en vän starta bolaget, och äga det (för ägandet frågar dom ju efter ) så brukar det ju lösa sig. Du bör sen byta ägare på aktierna i det tysta, men låta vännen sitta kvar som ledamot under det här året. Då blir det inte så uppenbart att det hela var ett bulvan-upplägg. Oftast brukar det sen gå bra att byta ledamot. Men vissa banker får ren panik när man sen kommer in med sitt nya regbevis och ber att få tillgång till kontona. Dock får ju ledamoten vara medveten om att det är h'n som tar riskerna. Du som ägare riskerar ju inget. Tänk också på att vännen måste vara ren från betalningsanmärkningar, annars kommer det att bli problem på många banker ändå.
3
Tack för svar! Verkar vara svårt att få till den där vännen dock som kliver in på banken åt mig, ännu svårare om jag säger att hen bör sitta kvar året ut. Det ända jag begär är ett företagskonto där kunder kan sätta in pengar, har ju aktiekapitalet, fasen att det ska vara så svårt! :(
1468
246
Jodu, jag vet folk som gett upp och sålt sina bolag eftersom dom inte fått nåt konto. Under förutsättning att det är en seriös affärside du har, så kan vi dock alltid diskutera lösningar. Jag jobbar rätt flitigt med såna här fall. Du kan kontakta mig privat i så fall.
3
Hur vill du bli kontaktad?
1468
246
Mail eller sms helst. Gå in på min hemsida, så hittar du uppgifterna.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.