Hur bokför man e-handel

1
Hej, jag har fått ett uppdrag att driva en e-handel och eftersom jag bara är 18 år gammal så har jag väldigt lite kunskap inom bokföring.
Hur bokför man när man har en e-handel. Måste man integrera sin e-handel med tex fortnox så att alla ordrar synkas automatiskt till fortnox? Om någon beställer två stycken olika varor som har olika moms hur gör man då?
Hur bokför man om man använder sig utav en betalningstjänst som till exempel payson där pengarna går in på ens konto på payson. Ska man bokföra alla pengar som kommer in där eller bokför man bara en hel klump summa när man sätter in pengarna från payson kontot till ens vanliga förtetags bank konot?
Väldigt tacksam för svar.
Mvh
1009
206
Hej, Det låter som att du bör ta kontakt med en redovisningsbyrå om du inte hellre utbildar dig i bokföring (med det är ju inte det du ska jobba med). Kan man inte redovisning ska man låta någon annan göra det, annars blir det lått pannkaka. Angående frågan om integrering med bokföring så är svaret att man inte måste. Vilken lösning som är bra för just dig är något du kan diskutera med en redovisningskonsult. Det beror ju på flera saker som tex, vad du har för betallösningar, hur många transaktioner man räknar med mm. En integration kostar ofta pengar, men spar tid - och tid är pengar.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.