Inventarier bokförda som som förbrukningsinventarier?

Carl
Hej!

Jag driver ett väldigt litet aktiebolag, nästan en hobbyverksamhet. Vid mitt första bokslut meddelade min revisor att jag jag spenderat mer än halva aktiekapitalet (vilket jag blivit varnad för, men tydligen råkat fumla med ändå - slarvigt av mig!). Detta resulterade i att jag nu, åtta månader senare ska göra en kontrollbalansräkning. Bläddrade bland mina papper och ser då att min revisor listat kamerautrustning för sammanlagt 50 000kr som förbrukningsinventarier.

Googlade lite och min fråga är nu - borde inte detta inköpta material, då det är inköpt i ett enhetligt syfte och har ett gemensamt värde på över 22 000kr samt en förväntad livslängd på över tre år, kunna räknas som inventarier och därmed en tillgång? Skulle detta isf lösa problemet med det försvunna aktiekapitalet?

Ville kolla med någon kunnig innan jag ringer och grillar min revisor angående detta då jag säkert missat något och han gjort helt rätt!

Tack på förhand!
1470
246
Jo, det är ju ett rätt klassiskt sätt att rätta upp situationen. Man flyttar upp förbrukningsinventarier till vanliga inventarier, och vips så har man ett betydligt bättre läge. I ditt fall tycker jag det låter helt ok dessutom. Precis som du säger så ska man räkna ihop saker som har samband med varandra. Dock är det väl egentligen menat när dom köps vid samma tillfälle, men det ska inte spela nån direkt roll. Oftast är ju läget det omvända. Man VILL skaffa sig mer avdrag, och försöker då dela på t.ex bord och stolar som är inköpta samtidigt, och lägger dom på olika kvitton för att komma under 22000. Och jag förmodar att det är så din bokförare tänkt ( för inte har du väl en revisor? ) . Han/hon har velat skaffa dig mer avdrag i bolaget, och så blev det lite för bra. Sen är det ju inte världens undergång om kapitalet är dåligt. Det du ska göra efter kontrollbalansräkningen är att besluta om bolaget ska läggas ner eller drivas vidare. Väljer du att driva det vidare så drivs det med personligt ansvar tills kapitalet är återställt. Och ett personligt ansvar kanske inte är så farligt för din del, då det inte låter som det är en omfattande verksamhet. Om du ändå skulle välja att gå vidare till en kontrollbalans, så är den ju ett ypperligt tillfälle att flytta upp inventarierna. I kontrollbalansen har man lite friare händer att snygga till siffrorna. Men hela proceduren känns som sagt onödig, då det är en enkel fix att boka om inventarierna.
Carl
Tack för svar! :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.