Bokföra avbetalning på kredit?

2
Jag köpte en mobiltelefon på månadsvis avbetalning och eftersom jag fick ett "kreditkvitto" på beloppet bokförde jag den som Leverantörsskuld på hela beloppet (kredit) och på mobilkontot samt moms (kredit).

Jag bokför enligt fakturametoden och det är inga konstigheter när jag betalar av på skulden (minska levskuld och ta från bankkontot).

Frågan är, hur bokför jag fakturan på fakturadatumet? Jag kan ju inte lägga in den igen som leverantörsskuld.

Och behöver jag ens bokföra avbetalningsfakturan? Jag har ju redan fått och bokfört skulden en gång.

Är ny på det här med bokföring som ni kanske märker, så jag är grymt tacksam för hjälp!
1468
246
Du kan använda avbetalningsfakturan som verifikation när du gör inbetalningarna. Då får du ju ett fint underlag. Tänk bara på att inte råka dra momsen en gång till.
2
Tack! Då skippar jag med andra ord att bokföra ankomsten för fakturan tolkar jag det som och bokför bara inköpet och avbetalningen. Har dock ett till liknande fall, men där fakturan även har en aviavgift. Där blir det ju en extra kostnad när fakturan kommer. Kan jag i underlaget enbart bokföra avbetalningsfakturans aviavgift och lägga med en kommentar om att resten av beloppet redan är bokfört med hänvisning till tidigare verifikation?
1468
246
Hängde inte riktigt med hur du tänkte där.. Hela beloppet som är på avbetalningsfakturan måst ju bokföras, annars får du aldrig bort leverantörsskulden. Exemepl: Inköpet av grejen. 2440 ( levskuld) K 10 000 2641 ( ing moms) D 2000 6212 ( mob) D 8000 Avbetalning, med aviavgift. Vi säger att det är avbet med 2000 + avgift 25 kr. 1930 ( konto ) K 2025 6570 ( avgift) D 25 2440 D 2000

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.