milersättning och trängselskatt

2
Hej

Jag har drivit företag sen 6 år tillbaka.
Senaste tiden, i år alltså så har jag haft tre kunder som påstår att jag inte har rätt att ta ut milersättning och trängselskatt av de.
Min senaste kund är helt insnöad på det och till och med hotat mig med diverse.

Min fråga är
Får en hantverkare ta ut 18,50 per mil av sin kund och trängselskatt?
Jag gör inga avdrag för det i min deklaration heller.

Jag anser att om en hantverkare sitter hemma då ska han inget ha men om jag kommer ut på en beställning så ska inte hantverkaren betala pengar ur sin plånbok för att renovera hos en kund.
Har jag fel?
Må väl
Cristian
2
Hej Cristian, Bilkostnader såsom slitage på bil, bensinkostnader och trängselskatt är tyvärr ditt företags kostnader och något som du ska stå för, om dessa kostnader uppstår som en direkt följd av din verksamhet så är dessa kostnader avdragsgilla i ditt företag. Detta innebär däremot inte att du inte får lov att fakturera dessa kostnader på dina kunder. De 18,5 kr per mil som du pratar om är den kostnad du kan ta ut ur företaget, skattefritt, om du använder din egen bil. Du kan ta 100 kr per mil i utkörningskostnad från dina kunder om du så önskar. Detta måste dock avtalas med dina kunder. Du kan inte lägga på utkörningskostnader om du inte klargjort detta för kunden på förhand. Känner kunden sedan till detta och det är avtalat, muntligt eller skriftligt gör detsamma, så är kunden skyldig att betala. Jag hoppas det besvarar din fråga, även om svaret kanske inte är det du önskade.
www.TeHoRedovisning.se - Administration, Bokföring och Ekonomi
1472
246
Nej, precis som Andreas säger, så kan du ta ut vad du vill i reseersättning, men du måste ha förankrat det hos kunden i så fall. Kunden betalar dig i första hand för att göra ett jobb på dennes fastighet. Hur du sen tar dig dit är egentligen inte kundens problem. Du får se till att du har såna marginaler i verksamheten, så det täcker de här kostnaderna, och då slipper man speca en massa på fakturan som kunderna lägger märke till.
2
Hej Bilen är inte firmans utan privat. Allt står i det avtal jag skickar till kunden som de sen skriver under. Där står vilka villkor som gäller och de är tagna ur komsumentköplagen. Det står att de betalar 18.50 kr per mil och max taxa för trängselskatt. Detta är för att som de flesta vet så är det inte alla människor som vet vilken sorts material, skruv m, m som ska användas vid olika renoveringar och då blir det jag som får inhandla det. Jag tycker inte att det är rimligt att hantverkaren ska betala ur sin egna ficka för att utföra en kund en tjänt. De läser genom avtalet och skriver under den och godkänner den sen börjar visa kunder bråka om milersättning och trängsel trots att de godkänt det från första början. Ibland till och med om materialet. Mina kunder har alltid fått kopior på kvitton ändå så anser de att de ska betala lägre pris än vad jag fått köpa materialet för. Sen kommer de traditionella orden fram Kunden har alltid rätt och så vidare. Jag vet att många är oärliga men jag är inte det mot mina kunder. Har nu fått höra att istället för att jag ska specificera mil och trängsel så ska jag sammanställa allt, skriva summan under rubriken service bil. Vet ej hur hållbart det är. Ett exempel också anledningen till att jag frågat om råd. Min senaste kund vägrar betala för materialet trots att hon fick alla kvitton och vägrar betala för milersättning och trängsel trots att hon skrivit under avtalet. Hon påstår att jag är en bedragare för att henes vänner sagt och hon vet bättre än mig. Visst jag kan ignorera de extra 400 för bränsle och trängsel. Men när det gäller 5000 kr i material som hon vägrar betala det kan jag inte bara ignorera. Jag jobbar alltid med fastpris där inget material ingår i priset. Som jag nu läst till mig så verkar vi små företagare gemfört med privat kunder inte alls vara skyddade. Finns det någonstans där man kan läsa vad kunde har för skyldigheter emot hantverkaren? Vad jag har för skyldigheter emot kunde vet jag. Under mina 6 år som egenföretagare har jag inte haft dessa problem för än nu. Tack för svaret Må väl C
1472
246
Om det står i avtalet så är det ju grönt. Då kan du hota med inkasso och fogden. Tänk på att det finns säkert lika många oärliga kunder som det finns oärliga hantverkare. En del hittar på vad som helst för att slippa betala. Och det blir bara mer och mer. Dom tittar på TV och ser att det finns hantverkare som fuskar, och då kör dom med det sen och tror dom kan pruta hur mycket som helst.
1009
206
Hej, Ja, har du alla papper i ordning så har du inget att oroa dig för. Är avtalet 18,50 så har du rätt att fakturera det. Om det är rimligt att hantverkaren betalar ur egen ficka är en bifråga. Äger du firman är det upp till dig att sätta priset. Är du anställd måste du göra upp den saken med din chef. Kundens skyldigheter framgår av lagen samt det avtal kunden ingår med dig. Sedan är ju givetvis vissa saker bevisfårgor. Du måste ju tex ha underlag på vilket material kunden ska betala mm. Och börjar det vara skyhöga kostnader i resa för ett litet jobb kan det bli en fråga för diskussion. Man kan ju tycka att kunden ska betala för 1-2 resor till bygghandeln, men inte 20-30 resor. Sedan får man komma ihåg att det alltid finns kunder som på olika sätt försöker komma undan att betala allt de ska. Det finns många som klagar bara för att de vill ha rabatt. Man kan inte komma undan alla, men det går säkert att jobba för att minimera problemet. Kanske någon här har tips?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1472
246
Ett sätt är ju att kräva en del som förskottsbetalning, men det har ju nu alla kunder via TV fått lära sig att man inte ska gå med på. Lite underligt tycker jag det är att en hantverkare ska inte få ta nåt i förskott eftersom det finns fuskande hantverkare. Men han ska å andra sidan utan att tveka ge en helt främmande kund kredit på kanske 300 000 för en renovering. Här skulle man ju kunna tänka sig ett mellanting med någon form av enkel bankgaranti, där det offererade beloppet är säkrat hos bank.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.