Faktura betald med kreditkort - hur ska den bokföras?

18
1
Hej,

Jag använder Nordea Business Gold (kreditkort på företaget) och har ett AB med F-skatt, faktureringsmetoden och månadsmoms. Jag använder Fortnox.

Ett par gånger har jag fått en faktura från en leverantör som betalas med kreditkortet. Ett exempel är Vistaprint: Den 30 augusti köpte jag trycksaker för 500 kr. Jag betalade med kreditkortet, fick en faktura och ett kvitto. Den 10 september betalade jag kreditkorts på totalt 500 kr. Hur ska detta bokföras?

Fakturadatumet är 30 augusti, betalningen till Vistaprint skedde 30 augusti men mitt företagskonto belastades först 11 september.

Jag registrerar leverantörsfakturan i Fortnox och väljer då 500 kr DEBET på konto 5930 (Reklamtrycksaker och direktreklam) och 500 kr KREDIT på konto 2440 (Leverantörsskulder). Jag väljer direkt att göra en slutbetalning på fakturan och här blir det klurigt. Fortnox låter mig bara välja konto 1920 (Postgiro) eller 1930 (Bankgiro) som konto för betalningen. Jag väljer mitt företagskonto (1930) och får sedan manuellt redigera betalningspostens KREDIT från konto 1930 till mitt kreditkortskonto 2410.
Den 10 september kommer kreditkortsfakturan, jag betalar den och bokför som 500 kr DEBET på 2410 och 500 kr KREDIT på företagskontot (1930).

Är detta korrekt hantering? Varför får jag inte välja mitt kreditkortskonto 2410 när jag väljer att betala fakturan i Fortnox? (detta kanske är en fråga till Fortnox-supporten iofs)

EDIT: Den här tråden kanske hamnade i fel forumdel. En moderator får gärna flytta den rätt. Tack!
1009
206
Hej, Det blir ju korrekt i bokföringen som du beskriver. Du kan dock välja vilka olika möjligheter till betalning du vill ha och vilka konton de avser i Fortnox. Under inställningar någonstans. Betalningar kanske? Då kan du lägga till och ta bort.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
18
1
Tack Johan, det ser ut att bli helt rätt men det är skönt att få det bekräftat. Jag hittade precis den inställningen du pratade om, toppen! Det verkar fortfarande som att Fortnox tycker att 1930 är Bankgiro och 1920 Postgiro men jag fortsätter köra på 1930 ändå och har döpt det till "Företagskonto". Men nu har jag gjort så jag kan välja mellan 1930 eller 2410 när jag betalar fakturor.
1009
206
Om du går in på inställningar- leverantörsfakturor - betalsätt och betalningsvillkor så kan du ändra texten till tex Bankkonto. (samma ställe som du la till 2410)
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.