Förklaring av egenavgifter?

24
Jag har en fråga angående skatt/moms/egenavgifter. Vet inte om jag förstått det där helt rätt.

För att ge ett exempel:
Säg att jag sätter in 100.000kr på firmans konto. Jag köper sedan hem produkter från distributören för dessa 100.000kr (inkl moms på 25%), som sedan säljs för 200.000kr (inkl moms på 25%).
Då har jag alltså intäkter på 200.000kr och kostnader på 100.000kr, vilket innebär en vinst på 100.000kr.

Efter detta är jag inte riktigt med på hur det blir.
Som jag förstått det kan jag dra av momsen på 25% av 100.000kr (25.000kr) från momsen på 200.000kr (50.000kr), vilket alltså ger mig 25.000kr kvar som skall betalas i moms på vinsten på 100.000kr? Då har jag alltså 75.000kr kvar. Är det rätt så här långt?
Efter detta så skall man dra av för egenavgifterna, ett schablonavdrag på 25% om jag föörstått det rätt.
25% av 75.000kr är 18.750kr, vilket alltså ger mig 56.250kr kvar (75.000-18.750).
Och nu på detta så är det skatten på ca 30% som ska dras från 56.250kr, vilket ger mig 39.410kr kvar. Denna summa är firmans och kan spenderas på att ta hem nästa beställning?
Eller är det så att jag inte behöver skatta på detta, eftersom vinsten på 100.000kr inte är större än det jag gick in med i firman från början?

Om någon orkar svara på detta så är jag supertacksam!

Mvh Matthias
1073
139
Nja, det är lite mer komplicerat än så. Till att börja med, om kostnader är 100 000 inkl moms och intäkter är 200 000 inkl moms innebär det att kostnader resp intäkter är 80 000 resp 160 000 exkl moms. Ditt resultat blir då 160 000 - 80 000 = 80 000. När det gäller moms så är ingående moms (kostnadsmoms) 20 000 och utgående moms (intäktsmoms) 40 000, det innebär att du är skyldig skatteverket 40 000 - 20 000 = 20 000 gällande moms. Utifrån resultatet, som i det här fallet var 80 000, ska du betala egenavgifter och skatt. Hur dessa beräknas beror på en massa faktorer - var du bor, vilka andra inkomster du har, medlem i kyrkan, antal karensdagar m.m. Ifall du inte har andra inkomster, är med i kyrkan och bor i en församling med total skattesats på 32,64 och har 7 karensdagar skulle det bli enligt följande: Resultat......................................................................80´000 Avdrag för egenavgifter................................. -14 137 Taxerad förvärvsinkomst..................................65 800 Grundavdrag...........................................................-23 200 Beskattningsbar förvärvsinkomst.................42 600 Kommunal inkomstskatt...................................13 461 Kyrkoavgift......................................................................377 Begravningsavgift..........................................................68 Egenavgifter............................................................14 137 Jobbskatteavdrag..................................................-8 081 Slutlig skatt..............................................................19 962 Det du alltså skulle ha kvar att spendera privat vore 80 000 - 19 962 = 60 038. De 100 000 du satte in i firman påverkar inte skatten.
24
Tack så oerhört mycket för ditt svar! Ger mig åtminstone lite klarhet i det hela. Pratade nyss med en vän som har eget företag. Han sa att man inte behöver skatta på vinsten så länge den investeras i företaget och inte tas ut. Detta stämmer inte då alltså?
1073
139
Om du har en vinst vid årets slut så får du betala skatt på den. Om du däremot skulle se till att få kostnader så att vinsten blev = 0 så blir det ingen skatt. Om du tar ut pengarna från firman eller inte påverkar inte hur mycket den beskattningsbara vinsten blir, Sen finns det sätt att minska skatten. 30 % av vinsten kan sättas av i periodiseringsfond vilket innebär att underlaget för vinstskatt minskas vilket innebär lägre skatt och egenavgifter. Ifall vinsten inte tas ut kan även avsättning göras till expansionsfond vilket innebär att skatten blir 22 % på det avsatta beloppet. Båda dessa fonderingar måste dock i framtiden återföras och får då skattekonsekvenser för det inkomstår som det sker.
24
Tack återigen Stig, du är en klippa! :) För att kolla att jag förstått rätt. Säg att jag gör 100.000kr vinst på ett år och innan året är slut köper jag in produkter för 100.000kr som jag kommer ha ståendes i min butik för kunderna att testa. Då behöver jag inte skatta och betala egenavgifter alls? Mvh Matthias
1073
139
Ifall inköpet av produkter för 100 000 skulle betraktas som kostnad skulle det medföra att resultatet blir = 0 och därmed ingen skatt och egenavgifter. Om i det här fallet produktinköpet kan betraktas som kostnad är dock tveksamt, ifall det är varor som så småningom förväntas säljas vidare så ska de bokföras som lagertillgång och blir då ingen kostnad. Du skriver ju att produkterna ska användas för test och om du kan göra det troligt att de inte ska säljas vidare så kan det vara OK att betrakta inköpet som kostnad.
24
Imponerade vilken koll du har Stig! :) Ja, de här testprodukterna kommer att säljas ut i slutet av av 2017 för inköp av testprodukterna inför 2018, så då verkar det alltså inte vara godkänt som kostnader. Hur är det med resor i syfte att göra reklamfilmer för produkterna? Skulle det räknas som en kostnad? Det här du nämnde om expansionsfonder, det innebär alltså att om jag sätter in vinsten där så skattas det bara för 22%, men det är bara tillfälligt? Vad menar du med att båda dessa fonderingar i framtiden måste återföras?
1073
139
Resor som är nödvändiga för verksamheten utgör kostnad. När det gäller expansionsfonder är det så att om tillgångar motsvarande vinsten finns kvar i verksamheten vid årets slut (de har alltså inte tagits ut för att konsumeras privat) så får beloppet avsättas i expansionsfond och beskattas då med 22 %. När det i framtida årsslut visar sig att tillgångar motsvarande avsatt expansionsfond inte längre finns kvar måste motsvarande expansionsfond återföras - det innebär att 22 % skatt återbetalas men att beloppet tas upp gällande år till ordinarie beskattning (egenavgifter, kommunalskatt osv). Avsatt periodiseringsfond måste återföras senast 6 år efter avsättningen och medför vid återföringen att beloppet tas upp till ordinarie beskattning.
24
Trodde helt jag hade svarat här! Tack för all din hjälp Stig. Nu har jag mycket bättre koll än innan :)
24
[quote="Stig Forsberg" post=53975]Ifall inköpet av produkter för 100 000 skulle betraktas som kostnad skulle det medföra att resultatet blir = 0 och därmed ingen skatt och egenavgifter. Om i det här fallet produktinköpet kan betraktas som kostnad är dock tveksamt, ifall det är varor som så småningom förväntas säljas vidare så ska de bokföras som lagertillgång och blir då ingen kostnad. Du skriver ju att produkterna ska användas för test och om du kan göra det troligt att de inte ska säljas vidare så kan det vara OK att betrakta inköpet som kostnad.[/quote] Detta tycker jag är lite luddigt. Vilka saker kan man räkna som kostnader egentligen? Det mesta man köper in på företaget går ju att sälja vidare, och förr eller senare antar jag att man kommer göra det. Om man tex köper in en dator på företaget, så kommer väl den antagligen säljas vidare när man behöver uppgradera sig?
1009
206
Mja, man ska nog inte krångla till det för mycket. Varor som man köper i syfte att sälja vidare - blir en tillgång fram tills de säljs, sedan en kostnad. Varor som köps för att användas blir ofta inte kostnad vid inköp; Dyrare inventarier (bil, maskiner mm), byggnader och en del annat - blir tillgång. Kostnad uppkommer når de säljs/skrotas samt vid avskrivning. Billigare inventarier - kan ta kostnad på en gång vid inköpet. Härav följer att du inte kan köpa in ett varulager i december för att få ner resultatet. Köper du en bil så påverkar det bara resultatet med en avskrivning. Köper du en dator kan du möjligen ta hela kostnaden på en gång (om du packar upp den och använder den). (Ifall du tänker köpa inventarier så är det bäst du läser på reglerna om hur man får skriva av eller kostnadsföra på en gång). December månad kan ju vara en bra månad att se över resultatet och fundera på om det är något som bör köpas nu. Kanske en julfest, julklappar, fylla på kontorsmaterial, visitkort, reklamgåvor. Snabbt är du uppe i 80 000 om du vill.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
24
Hej igen Johan, och tack för ditt svar i denna tråden också! :) Jagf tycker fortfarande det är lite luddigt, för jag har läst att man kan göra avdrag om kostnaderna är nödvändiga för att företaget skall tjäna pengar. I detta fallet då jag tänker har testprodukter hemma, (mountainbikes handlar detta om) så är det nästan ett måste för att kunna sälja, då kunderna sällan vill köpa en dyr cykel om de inte kunnat testköra liknande modell innan.
1073
139
Om du anser att de aktuella cyklarna är avsedda för test och inte kan anses som varor (alltså avsedda att säljas vidare), bokför det som kostnad ifall du tycker det är värt den risk det innebär. Det du riskerar är att du utsätts för en skatterevision där skatteverket tar beslut om att det rör sig om varor - det som händer är att du åker på den skatt du undkommit plus skattetillägg. Hur stor sannolikheten är för att det händer är svårt att uppskatta.
24
Tack för svar Stig. Nej, antagligen är det inte värt risken, så får räkna det som lagervaror helt enkelt.
1009
206
Ja, det är inte en fråga man kan svara helt säkert på hur det skulle tolkas av Skatteverket. Om man jämför med bilhandlare så är ju deras bilar man får provköra fortfarande en lagertillgång. Där tar man inte bilen som kostnad (däremot tillkommer då viss kostnad för underhåll, bensin och vid försäljning en värdenedgång). Detsamma gäller väl med klädaffärer och skoaffärer (att provplagg är varulager). Här kommer ju också kostnaden vid försäljning då man kan behöva rea ut prylarna.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
24
Ja, det är ju precis som du säger. Tack för svar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.