Bokslut alla ver klara, vad göra nu.. ?

6
Nu har jag bokat alla verifikationer, vad göra nu innan jag stänger året?

Boka årets resultat är jag med på,

Men hur gör jag med Årets skatt ? Hur ve tjag hur mkt den blir? Eller ska jag boka den sen?

Finns det andra saker som jag kan missa och bör tänka på?

🙂
1073
139
Jag antar att det gäller enskild firma. Då ska du göra följande vid årets slut: Bokföra eventuella schablonkostnader Ifall kontantmetoden bokföra intäkter som är fakturerade under året men kommer att erhållas under nästa år Bokföra moms till momsredovisningskonto eller eget kapital Bokföra årets vinst och eget kapital-underkonton till eget kapital Överföra ingående balans nästa år gällande tillgångs- och skuldkonton Årets skatt är inget du ska bokföra, hur mycket den blir beror på många saker och ett bra sätt att hålla reda på det är att använda ett bokföringsprogram som har en inbyggd funktion för att visa skatteuträknat resultat.
6
Nej det är ett AB
1073
139
Då är det lite mer att göra, dessa kommer jag att tänka på: Bokföra eventuella schablonkostnader Ifall kontantmetoden bokföra intäkter som är fakturerade under året men kommer att erhållas under nästa år Bokföra moms till momsredovisningskonto Bokföra bokslutsdispositioner inklusive resultat och beräknad skatt Ta beslut om hur resultatet ska fördelas Upprätta årsredovisning Överföra ingående balans nästa år gällande tillgångs- och skuldkonton
6
Ok då tror jag att jag är med i matchen Stort tack för hjälpen!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.