Mentorskap och mentorprogram

1
Hej!
Första posten på forumet, hoppas att jag lyckats pricka rätt kategori, annars får mod gärna flytta. Tack.

Är nyfiken på era åsikter kring mentorskap, mentorprogram och dessas funktionalitet samt vilket utbyte som faktiskt ges åt bägge håll?
Vad vinner mentorn (det är ju rätt tydligt vad menteen får ut av det hela)?

Någon som provat? Kan rekommendera?

Jag tror att för egen del så vore det enormt skönt med en erfaren företagare att bolla med, då jag har för mycket idéer kring mitt företag, och gärna skulle få feedback att bena ned dem till ett tydligt budskap och en clean produkt.

Var ska man söka sig? Tips?

Tack!

Paulina
338
25
Bra inlägg! Jag har varken varit mentor eller haft någon men jag tror jag skulle kunna vara ett stöd till yngre företagare men framförallt behöva coachning och råd från mer erfarna då och då. Jag vet de jag pratat med om detta som har eller haft en mentor och de säger att det är till STOR hjälp. Läser gärna med om vad andra har att säga om detta!
822
48
Någon här måste väl ha varit mentor eller har haft en? ;) Jag är med intresserad av att höra vad andra säger. Har länge funderat själv på att ha en mentor men har inte riktigt blivit av. Läser en hel del och ser det som en slags mentor, men man får ju sällan feedback och "smarta relevanta frågor" ställda tillbaka som kan få en att tänka om :) Andra åsikter om detta? Skulle det vara något för dig eller tror du inte på det?
2360
37
En gång var jag faktiskt mentor åt en person här. Men det tar mycket tid och kraft att sätta sig in i helhetsbilden, men det går bra för den här personen. De råd vi ger här kan vara lindring för stunden men det är något helt annorlunda. Jag har sett gamla hederliga företagare som gått i gamla hjulspår och närmast trott att SKV är något heligt. Jag tycker det är skämmande hur lite många vet om sina möjligheter. En peron som jag inte pratat med på länge fick ett litet tips på några minuter som var värt ca en kvart million netto som han inte hade en aning om att ta tillvara. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
87
5
Finns det inget forum för detta, här? Eller har jag missat det? Finns det inga seminariuum/ workshops för detta ämne? Sedan, hur fångar man upp en mentor. Lockar en person till att ställga upp? Dessutom- I dagens samhälle så är det väldigt mycket fokus på kapital. Inte många ställer upp gratis. Och många har inte det kapital för att få hjälp. Oftast bara tiden till ett möte. Sponsring? Jag tror att, får man igång något bra med detta, så finns det ju absolut tusentals som har behovet. Överflödig kommentar, men skrev den än då! ;-) Och hur fångar vi tag i dem som skulle ha stor hjälp av en mentor, men som inte tycker att dom behöver. Hört många som säger sig påstå att dom blir sedda som en "dålig" företagare om dom kommer i kontakt med en mentor. Ser begreppet mentor som negativt. Eller är jag ensam att få höra sådant? / Kenneth
Fastighetsservice | ett namn. . . ett nummer.
822
48
Inte alls överflödigt. Det behöver inte kosta. Många, ja kanske de mest lämpade, är nog de som vill göra det för att just hjälpa och då behöver man inte ta betalt. Vi ska se hur vi kan organisera detta för vi vet att det finns både mentorer som vill hjälpa och personer som vill bli adepter. Svalt intresse i denna tråden bara :o

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.