arbetsgivaravgift enskild firma

10
1
Hej.

jag har jobbat lite åt ett företag och skall nu fakturera dem för dom timmarna jag jobbat åt dem ( jag har enskild firma )

hur mycket är arbetsgivaravgift? skall jag lägga på de på varje timma eller det totala som jag jobbat ?
Dags att tona bilen? Vi har allt inom Solfilm och säkerhet. Öka säkerheten i företagets lokal med vår högkvalificerade säkerhetsfilm! Vi på Solfilmskompaniet är proffs på solskydd!
1324
2
Eftersom det är du som gjort jobbet och inte en anställd så finns ju inte arbetsgivaravgiften i detta fall. Utan det är det som kallas egenavgift som du betalar. Förvisso på samma nivå ungefär. Så ditt timpris eller totalpris till kund skall ju täcka denna skatt. Sedan hur man gör detta exakt beror ju på många saker. Om du exempelvis hade jobbat 2 månader på ett företag så hade detta företag förutom din lön minus a-skatt dessutom fått betalt arbetsgivaravg, semesterlön, arbetsgivaravg på semesterlönen, ev försäkringar, sjukkostnad första 14 dagarna, ev avtalspension osv osv. Så därför brukar jag säga att man som egenföretagare skall debitera minst 1,6 gånger den ersättning som varit bruttolön. Och på denna summa lägger man ju sedan moms. Men som sagt. Om det är kortare jobb kanske man får lägga sig lägre (ex en som jobbar extra 2 dagar får ju inte semesterlön då den gränsen är högre). Hans
90
Hej, här finns allt du behöver för att räkna ut ditt timpris. http://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/anvandbara-verktyg/rakna-ut MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
90
Hej, Att räkna ut sitt pris själv kräver att du har koll på kostander+den ersättning du vill få ut. Om du mailar mig detaljerna kanske jag kan hjälpa. MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
10
1
Vi säger att jag får 145kr timman. Hur mycket skall jag lägga på då? Det är ca 30 timmar jobb. Hur skall jag räkna de då
Dags att tona bilen? Vi har allt inom Solfilm och säkerhet. Öka säkerheten i företagets lokal med vår högkvalificerade säkerhetsfilm! Vi på Solfilmskompaniet är proffs på solskydd!
90
om du ska få ut 145 kr i timmen motsvarande bruttolön är mitt förlag följande: Totalt utpris exkl. moms 222kr Moms (25)% 56kr Totalt utpris inkl. moms 278 kr kortfattat
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
157
1
Tjena! Carl Jonas heter jag. På verksamt.se hittar man den här typen av info. Nedan har jag länkar till två sidor. Den ena är en räknare, där du fyller i lämpliga uppgifter. Den andra är en liten guide du kan ha tillhands om du vill skapa lite tariffer för dig. [url=http://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/anvandbara-verktyg/rakna-ut/rakneverktyg?p_p_id=tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&_tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc_calcNav=1]Räknaren...[/url] [url=http://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/foretagsformer/enskild-firma/skatter-och-avgifter]Guiden...[/url] Ha det gott!
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
10
1
Min revisor sa att jag inte behöver lägga på några arbetsgivaravgifter utan endast timmarna jag jobbat och moms. Hon sa att arbetsgivaravgift betalas av företag för sina anställda. Hmmm?
Dags att tona bilen? Vi har allt inom Solfilm och säkerhet. Öka säkerheten i företagets lokal med vår högkvalificerade säkerhetsfilm! Vi på Solfilmskompaniet är proffs på solskydd!
90
Hej, hon menar troligen att du sätter ett pris och lägger sedan på moms Du betalar egenavgifter sedan utefter resultat. På www.verksamt.se hittar du bra räkneverktyg som också förklarar beloppen MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
10
1
Så då fakturerar jag. t.ex totalt 30 timmar jobb x 145SEK och sedan lägger på momsen på 25% inget mer?
Dags att tona bilen? Vi har allt inom Solfilm och säkerhet. Öka säkerheten i företagets lokal med vår högkvalificerade säkerhetsfilm! Vi på Solfilmskompaniet är proffs på solskydd!
90
145 kr låter lite om du sedan ska betala skatt på det. 945 kr går till egenavgifter om du inte har några kostnader att dra av. Som lönetagare är det arbetgivaren som betalar sociala avgifter, som företagare får du istället betala egenavgifter vilket du SKA räkna in i ditt pris. 145*1,2897=187 kr/timme+moms. Se här: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/forarbetsgivare/socialavgifter/egenavgifter.4.233f91f71260075abe8800020987.html Detta är fortfarande sjukt billigt att ta ut som konsult-måste fråga vad du arbetar med? Har du inga kostnader att dra av? MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
1324
2
[quote="J.L" post=45099]Min revisor sa att jag inte behöver lägga på några arbetsgivaravgifter utan endast timmarna jag jobbat och moms. Hon sa att arbetsgivaravgift betalas av företag för sina anställda. Hmmm?[/quote] Det är ju som vanligt. Man får svar som man frågar. Och om du frågat om arbetsgivaravgift så skall ditt företag/du inte betala det på "lön" till dig själv. Så där har revisorn rätt. Men som enskild skall man istället betala egenavgifter som är på nästan samma nivå som arbetsgivaravgiften. Så i slutändan är det ingen större skillnad. Egenavgiften är sedan en del i den f-skatt som företaget ev betalar varje månad. Men den påverkas ju av vinsten och har man i början uppgett fel beräkningsgrund för denna f-skatt blir det ju efterskatt iallafall. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.