Köp av solotek.

18
2
Hej,
Jag har länge haft utkik efter ett solotek att ta över eller köpa.
Nu är det så att jag har fått kontakt med en ägare av ett i min stad.

Enligt honom så finns det inget direkt intresse av att sälja då det är en lönsam verksamhet. Men för en kostnad av 1,500 000 kr så kan han tänka sig att sälja. Dock så har han redan erbjudit sig att ta ut siffror från revisorn och säger att han ska flytta ifrån staden så jag är ganska säker på att det är sälja han vill ändå.

Leasingen av alla solarium är snart avbetald och det handlar om 7-8 st rum med solarium, vilket är värt en del.

Lokalen är hyrd och resten är leasat.

Är detta ett rimligt förslag? Vad bör jag tänka på vid ett eventuellt möte? Är förslaget på kostnad ett normalt pris för ett solotek i en medelstor stad?

Hoppas att någon har erfarenhet eller är kunnig inom området och kan hjälpa.

Tack på förhand!
Simon Nordstrand FCC - First Class Cleaning [email protected] www.fccservice.se Grytan [email protected] www.grytan.org
157
1
Hej. Carl Jonas heter jag. Mitt råd är följande: låt inte hjärtat styra dina beslut. I det här läget spelar det ingen direkt roll vad han vill göra. Beslutet hänger ju på dig och inte ägaren. Det är bra att han kan ta ut tidigare siffror men.... Hur ser det ut idag? Och i framtiden? Det är där ditt beslut ska ligga. Du kommer liksom ingen vart med bra siffror om något hänt och resultatet är åt fanders idag. Därför bör du kolla hur många besökare det faktiskt kommer under en dag. Och det kan man ju göra på flera sätt... Bästa är att få jobba med ett par dagar för att se hur verksamheten sköts och ser ut. Går han med på det så jobba där. Gör han det inte så bör du dra öronen åt dig. När du då har sett hur allt verkar har du en klar och tydlig magkänsla på hur det verkar. Skriv upp hur många kunder som kommer och går samt hur länge varje besök är. Det hjälper dig för att räkna ut hur mycket det blir på en dag.
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
18
2
Hej Carl Jonas, Då det är ett obemannat solotek är det svårt att få jobba där men enkelt att bara sätta sig och hålla utkik. Jag har frågat runt lite och enligt min dam är det de här stället man väljer då det har bäst läge och man ser det vilken väg man än tar i stan. Har även frågat runt lite bland hennes vänner och arbetskamrater och dom har samma svar. Någonting känns fortfarande lite luddigt och jag måste iväg på jobb nu så får återkomma med fler funderingar senare. Tack!
Simon Nordstrand FCC - First Class Cleaning [email protected] www.fccservice.se Grytan [email protected] www.grytan.org
18
2
Hej igen, Nu är det snart dax för ett möte med ägaren av soloteket. Detta är ett av mina första riktiga möten och jag tvivlar inte på att det kommer gå bra men jag skulle vilja ställa frågan, vad ska man prata om på ett affärsmöte likt dettat? Vad ska man be att få se för siffror och vad ska man ställa för frågor. På vilket sätt diskuterar man priset? Kan ses som konstiga frågor men det är vad jag känner mig lite osäker på och om någon kan svara på dom gör det mig väldigt glad. Tack på förhand!
Simon Nordstrand FCC - First Class Cleaning [email protected] www.fccservice.se Grytan [email protected] www.grytan.org

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.