Låta aktiebolaget finansiera ett projekt vid sidan av

1
Hej,

Jag har ett aktiebolag som på sikt kommer att starta ett annat aktiebolag där det kommer vara fler delägare.

Innan vi startar det andra aktiebolaget vill vi satsa endel pengar från befintliga aktiebolaget för att se om idén håller. Pengarna kommer att gå till utveckling av hemsida samt utformning av tjänsten. Det nya aktiebolaget kommer att startas om vi ser något intresse dvs när första kunden dyker upp.

Är det möjligt att göra på det sättet? Att satsa pengar från befintligt aktiebolag i ett projekt där inget bolag än finns registrerat? Det är vi delägare i befintliga aktiebolaget som kommer utveckla hemsidan och tjänsten.

Själv tycker jag det låter som ett lån från aktiebolaget till mig som delägare privat, vilket är förbjudet. Men finns det något sätt man kan lösa finansieringen på från aktiebolaget? Utan att behöva starta ett nytt aktiebolag direkt?

Någon som har lite tips?

Tack på förhand!
1468
246
Enklast är väl om ni utvecklar tjänsten och hemsidan osv i det befintliga aktiebolaget, och låter bolaget äga projektet. Produktuveckling är ju inte förbjudet att ägna sig åt. Sen om det visar sig bli nåt så startar ni upp det nya bolaget och låter det köpa projektet från det gamla. Att planen var den från början behöver man ju inte basunera ut. Det kan ju likaväl bli * Hoppsan, det här går visst bra, vi placerar den rörelsen i ett nytt bolag*.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.