Finansiera köp av bilfirma

1
Hej på er!

Jag har länge velat fram och tillbaks med mina företagsdrömmar under ett par år nu, men känner mig lite osäker då jag inte har någon som jag kan bolla mina ideer med..

Nu har det dykt upp ett tillfälle som jag känner att jag vill agera på.
det är så att en bilfirma som idag inte omsätter något är till salu. säljaren vill sälja lokaler,inventarier osv komplett i ett paket. bilarna har idag stått i säkert 5 år och är enligt mig omöjliga att tjäna pengar på då de krävs en massa underhåll som medför stora kostnader.

Min plan är att sälja nyare beg bilar riktade mot den övre medelklassen och därav passar inte de bilar som idag ingår vid ett köp av bilfirman, den verksamhet jag vill bedriva.
Detta är dock inte mitt huvudsakliga problem.

Det största hindret jag ser nu är finansieringen av ett eventuellt köp. nuvarande ägaren begär 5 miljoner för allt och vill inte dela upp något., han vill sälja allt i ett stycke.
lokalerna består av två bilhallar med plats för ca 40 bilar tillsammans och även en verkstad.
Lokalerna ligger relativt centralt i Ludvika kommun och kommer kräva endel modernisering för att passa in i dagens standard.

Jag är idag 25år och kan allt om bilar. Det har vart och är min absolut största hobby i livet. jag har idag en liten verksamhet med att reparera bilar, absolut inget jag kan leva på eller liknande.. Bilar är allt min vardag handlar om i princip.

min tanke är att själv bedriva hela denna verksamhet till en början. försäljning på dagtid och verkstad/rekond på kvällarna.

Det jag behöver få hjälp med är följande:

Hur rekommenderar ni att finansiera ett sådant köp?,almi har sagt ett detta kan vara något dom kan hjälpa med, om jag hittar en bank som är med. själv kan jag möjligtvis lösa kring 200k i insats.
Är det för dyrt?
Är detta för mycket att ge sig på i en tugga? så att säga?

/
Joakim
1468
246
Det första du alltid ska ha i åtanke är att säljare ofta har en helt orealistisk bild av vad deras verksamhet är värd. Detta låter som ett sånt fall. Rörelsen i sig, och bilarna som ingår, tycks ju inte vara nåt större värde i. Utan det som kan vara av värde här är fastigheten, och då gäller det ju att kolla upp den lokala marknaden och se vad fastighetspriserna ligger på normalt. Det betyder också att lånen måste delas upp, så du får den allra största delen som ett fastighetslån, på 40 år och med max 2 % ränta. ALMI har ju skyhöga räntor och korta avbetalningstider, så det dom kan vara aktuella för i detta fall är en belåning på max kanske 500 000, till själva rörelsen. Men kolla upp detta noga. har inte den här rörelsen varit till salu länge? Har för mig jag sett nåt på Blocket. Du kan lugnt räkna med att om säljaren vill ha 5 mille, så är 2,5 ett rimligt pris.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.