Svenskt registrerat företag, sälja till privatpersoner på plats i Tyskland?

1
Hej!

Har en fundering att åka över till tyskland och sälja på marknader där.
Är förtillfället marknadsförsäljare med f-skatt i Sverige.

Hur fungerar det med moms och införtullning till Tyskland?
Kommer ta en buss och åka ner.

Någon som har några erfarenheter gällande detta?

Ringde skatteverket och de vidarebefodrade mig till tyska skatteverket.
(Min tyska är inte i toppform)

Tacksam för svar!

51
Ingen tull mellan Sverige och Tyskland. Men i Tyskland gäller Tysk, inte svenska momsregler ... det är där du skall bena.
36
Intressant, jag hade tänkt ställa precis samma fråga. Har hört något om att man ska registrera sig i Tyskland för momsredovisning om försäljningen överstiger ett visst belopp..
1
Hej! Du måste momsregistrera dig hos skattemyndigheten i Tyskland när du säljer varor inom Tyskland. För svenska företag är det "Finanzamt Hamburg-Nord" som är ar ansvarig oavsett var i Tyskland du säljer. Efter momsregistreringen deklarera du en skattefri gemenskapsintern leverans till dig själv (värdet på varan du ta med till Tyskland) och förvärvsbeskatta den i den tyska momsdeklarationen (självklart är förvärsmomsen avdragsgill där också, dvs det blir noll). Sedan deklarera du försäljningen av varorna som du säljer på marknaden och dra av eventuell ingående tysk moms du betalade i samband med försäljningen, t.ex. på hotell, bensin mm. Det gäller att kunna bra tyska för att klara av registreringen eller ha en konsult som kan göra det åt dig.
4
Vad spelar det för roll om bolaget är svensk registrerat eller tyskt? Om jag har ett svenskt bolag som säljer via telefon (Från Tyskland) men enbart i Sverige, vad gäller då?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.