Ett antal frågor jag behöver svar på! Tacksam för hjälp!

2
Hej!

Joakim Persson Heter jag och är 22 år gammal!
Har länge varit mycket intresserad av att starta eget företag med min bror.

I princip alla produkter kommer att köpas från Kina och det är här jag har en hel del frågor som jag vill ha hjälp med.

Frågor
1: Vad är det jag ska betala för något om jag köper hem en produkt för kanske 1000kr inkl frakt från Kina. Tull, moms ? något mer?

2: Någon som kan göra ett exempel och räkna ut om jag köper en produkt för 1000kr inkl frakt?

3: Hur är det bästa sättet att frakta hem något från Kina?

Har handlat en del privat från Kina och använder oftast det billigaste alternativet när jag väljer fraktalternativ. Om jag gör en större beställning så brukar jag oftast använda DHL för dom kör det hela vägen hem till dörren.

Lite övriga frågor:

Eftersom jag inte har någon kunskap om bokföring så kanske någon vet något gratis eller billigt träningsprogram? Där man kan leka att man köper in eller säljer något.

Vi kommer att importera våra produkter och sedan sälja det via webshop och andra bra alternativ.

Så om jag köper hem en produkt från kina för 1000kr inkl frakt och sedan säljer den för 1500kr hemma hur mycket blir vinsten? Någon som kan räkna ut det och göra det på ett sätt så det blir enkelt att förstå.

Tack för mig!
2360
37
Starta företaget själv. Säger det av egen erfarenhet då jag förlorat några millioner i dagens värde på just det. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2
Vad menar du nu? Kan du utveckla det lite är du snäll? Starta enskild firma eller? :D
1324
2
Lars han menar nog att du skall starta utan din bror. Ja Ja . Sedan detta med tull är ju inte så lätt rakt av. Då tullen är olika beroende på vad du säljer. Även andra avgifter beror lite på vad du skall sälja. Ex elektronik kan innebära att du skall betala avgifter till framtida återvinning. Sedan om du nu köper för 1000:- inkl frakt så blir det ju 25% moms iallafall. Men detta får du tillbaks från skm. Om du sedan säljer den för 1500:- inkl moms så är det samma som 1200:- + moms. Och eftersom skatteverket skall ha momsen så har du 200:- att täcka ev avgifter. Sedan måste du för vissa produkter erbjuda garantier också. Och även om du har backgaranti från kina så kanske deras garanti har olika giltighet än din (som måste följa svensk lag). Dessutom innebär garantin extra fraktkostnader till/från kund och kanske även till Kina. Hans
367
46
OM du betalar 1000 SEK för varan när du köper så måste du väl åtminstone sälja den för 3000 SEK (om det är ett seriöst företag som du / ni skall leva på, som du har i tankarna) Lycka till
Redaktuellt
24
Hej! Svarar på några av era frågor nedan Frågor 1: Vad är det jag ska betala för något om jag köper hem en produkt för kanske 1000kr inkl frakt från Kina. Tull, moms ? något mer? [b]Det beror på vilken Incoterm som gäller - är det CIF (Cost Insurance Freight) som gäller kommer ingenting tillkomma förrän varorna anländer i destinationshamn - där tillkommer diverse avgifter beroende på vilken typ av frakt det rör sig om. Även vid flygfrakt kan det tillkomma några hundralappar pga vikt och volym[/b] 2: Någon som kan göra ett exempel och räkna ut om jag köper en produkt för 1000kr inkl frakt? [b]Tull beräknas på tullvärdet - dvs varor, frakt & relaterade avgifter fram till destinationshamn i Sverige. På 1000 kr betalar ni således 1000 kr + XX% i tullavgift. Momsen beräknas ovanpå detta resultat, alltså (1000 kr + Tullavgift] x 0.25[/b] 3: Hur är det bästa sättet att frakta hem något från Kina? Beror helt på vikt och volym - är det varor över 150 kg per [b]skeppning är antagligen sjöfrakt att föredra.[/b]
Fredrik Grönkvist, Limited Partner http://www.ScandinAsian.se - Er svenska partner i Kina vid såväl små som stora importaffärer
5
är det en rådgivning för att bli moljoner över en natt..??

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.