Sälja till Asien

1
1
Hej!

Efter en tids fundering och planering är det nu dags för mig att öppna ett företag för försäljning till Asien.

Jag ska öppna en hemsida där kunder (privatpersoner) i Asien kan beställa varor från Europa.

Marknadsföring, bygge av hemsida, frakt osv. har jag koll på. Däremot har jag inte så bra koll på hur jag ska gå tillväga när det gäller bokföring, tull och moms.

Till en början ska jag öppna en enskild firma, behöver jag registrera något speciellt eftersom att jag ska skicka produkterna utomlands? Något tillstånd?

Stämmer det att jag inte betalar någon moms eftersom det är försäljning utanför EU?

Det känns som det finns en massa att tänka på, men efter lite fundering är det kanske inte så avancerat med tanke på att jag inte ska sälja till företag, utan till privatpersoner, dvs. att det är kunderna som importerar och betalar eventuella avgifter/moms i landet dit varorna skickas?

Kort och gott, vad ska jag tänka på? Vad är skillnaderna mot om jag hade sålt och skickat produkterna inom Sverige?

Tacksam för svar! 🙂

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.