Om jag ändå visste då, det jag vet nu....

1
1
Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter gällande marknadsföring på Internet då jag nu inser vilka fel jag gjort.

Jag startade mitt första företag 2006 och skulle naturligtvis göra allt själv - affärsplan, SWOT-analys, marknadsföringsplan + alla andra planer. Sen skulle jag ta fram allt jag behövde för att till slut utföra allt jobb själv.

Jag kunde sälj (erfarenhet), jag kunde IT (examen), jag trodde jag kunde marknadsföring eller åtminstone kunde lära mig för så svårt var det ju inte.

Jag skulle enbart få trafik från den organiska träfflistan var det tänkt eftersom det var gratis och det enda jag behövde göra var en del SEO-arbete. Samma år som jag startade företaget satte jag dock upp mitt Adwordskonto och kampanjer för att laborera lite. Läste på lite om hur det skulle göras och litade blint på Googles instruktioner och det fungerade ju bra, till en början.

Efter ett tag började jag se hur mer och mer pengar gick till Adwords men resultaten uteblev. Jag som pluggat IT trodde i min enfald att det var marknaden som mättats på konkurrenter och det var därför min CTR minskade och konverteringskostnaderna ökade.
Och detta trodde jag på fram tills sommaren 2014 då jag började jobba med SEM professionellt.

NU vet jag bättre.
Det var inte marknaden som blivit mättad, det var min okunskap som gjorde att jag tappade marknadsandelar.

Det visar sig att Google inte alls är det snälla företaget som vill hjälpa mig få så många nya kunder som möjligt. DE VILL HA MINA PENGAR! SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT OCH SÅ SNABBT SOM MÖJLIGT. Det är Googles prio nr 1.

Hur ska man veta vad Förlorade visningsandelar, Kvalitetsresultat, Matchningstyper mm är och hur fan ska man som lekman veta vad dessa nyckeltal talar om för mig? Svaret är enkelt. När man är småföretagare så finns det så mycket annat att göra än att gräva ner sig i statistik man inte förstår. Det löpande arbetet och försäljningen i företaget kommer i första hand och allt annat tar man som det kommer. Dygnet har ju trots allt bara 24 timmar.
Ja, svaret är att man inte hinner eller kan sätta sig in i precis allt.

Jag har räknat fram att jag som la ca 15.000 kr i månaden på Google i sju år hade haft runt 1 miljon kronor mer idag om jag bara gjort rätt. Kanske ännu mer.
Men hur ska man veta?

Ta mitt råd, satsa på din kärnverksamhet och gör det du är bra på. Överlåt det andra till de som kan sina saker.


mvh

Habil Kantur
(LinkedIn Open Networker, LION)
1468
246
Jo, grunden i allt är nog att förstå att alla de som ringer till en och vill sälja allehanda annonseringar, inte i första hand gör det för att ditt företag ska tjäna pengar, utan deras. Priserna på annonser är också satta helt fritt ur luften vad det verkar. 118800 ringde mig och ville sälja nåt paket för 3000 kr och jag sa ifrån att det är alldeles för dyrt i förhållande till vad jag får. Ok, sa han då bara.. vad tycker du det kunde vara värt då? Tja, sa jag.. kanske 1000 kr? Ok, då säger vi 1000. Internet är en billig marknadsföringsplats om man gör det på rätt sätt.. så det finns ingen anledning att göda multinationella miljardföretag. Dessutom är det ju så att om man nu har fullt upp med sin kärnverksamhet.. så kanske inte behovet av annonsering är så stort. Sitter man däremot och rullar tummarna så kanske det är dags att göra en insats. men gör då en bred satsning under en viss tid, och analysera resultatet. Inte slentrianmässiga klick-annonser överallt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.