När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej!
Normalt sett sköter jag en webshop via nätet mad vanliga transaktioner runt 200-1000kr men nu har jag fått en kund som vill beställa något jag inte har i webshoppen.
Till kund ex moms ligger värder runt en 180.000 kr vilket för mig är en hel del pengar.
Kunden i sig äger ett ltd företag baserat i eu.
Frågan är hur jag ska gå till väga för att inte jag ska bli drabbad av det hela, låt säga att jag får hem sakerna och kunden drar sig ur eller jag fakturerar men han inte betalar etc. Mardrömmen är att jag får ett gäng med produkter jag normalt inte säljer som blir liggandes i lager.
Det är en bra deal men bara om den går igenom, annars blir det en mardröm.
Är det t.ex. ok att be kunden betala i förskott?
Hjälp skulle upskattas enormt om hur man går till väga på bästa sätt.
Skulle nog vilja säga att förskottsbetalning är mer regel än undantag. Flera av mina kunder handlar grejer i Polen, och det är alltid förskottsbetalning. Åtminstone i början av relationen innan man vet mer om varandra.
Problemet är ju hur lång tid det tar för dig att få fram varorna? Det är ju inte heller riktigt rimligt att din kund betalar dig i förskott och sen måste vänta i flera veckor på att grejerna kommer.
Jag hade möte med han idag och då pratade han något om en preforma faktura (inte en aning om avd det är), dock så verkar han ha inga problem att ebtala i förskott men det lät som att han föredrog en preforma faktura vad det nu är :)
Och det var inte en proforma faktura han pratade om då?
Den kan du googla.. har med tullen att göra..:)
Känns dock inte helt logiskt, då det inte är tull på grejer inom EU.
http://www.e-conomic.se/bokforingsprogram/ordlista/proformafaktura
Måste varit något som detta han pratade om, dock så är inte den bindande eller kräver någon betalning.
Spontant käns förskottsbetalning som det bästa alternativet, i alla fall på de första köpet för att se att köparen är seriös sen kanske man gör över till en fakturering, avd tycker ni ? tips?
Man kan nog aldrig vara nog försiktig när det gäller stora affärer med utländska bolag. Det finns ju en svårighet att kolla upp dom, och problem kan dyka upp snabbt, så även en som tidigare betalat kan ju råka ut för svårigheter.
Minns dom dom där killarna i sverige som startade upp nån nätförsäljning ( kameror?) och skötte sig exemplariskt i nåt halvår och fick massor av fina betyg. Sen när tillräckligt många hade lagt ordrar och betalat in pengar så bara försvann dom.
Vet inte varför men när men begär förskottsbetalning så känns det som att relationen känns svag vilket det iofs är. Vi får se hur det går, ska nog ta det lungt med dom.
Jag bad kunden föra över en summa för provbestälningen. Han sa ok och att han skulle höra av sig. Har inte hört av han sedan dess.
Det var mycket runt omkring denna beställning som var skumt, hur han vela sälja mig sakar fast de var han som var kunden och hur han kunde fixa fram superbilliga saker till orimlig låga priser genom sitt företag m.m.
Är det för bra för att vara sant är det inte sant.