Försäljning av en större summa till utlänskt företag

78
2
Hej!
Normalt sett sköter jag en webshop via nätet mad vanliga transaktioner runt 200-1000kr men nu har jag fått en kund som vill beställa något jag inte har i webshoppen.

Till kund ex moms ligger värder runt en 180.000 kr vilket för mig är en hel del pengar.

Kunden i sig äger ett ltd företag baserat i eu.

Frågan är hur jag ska gå till väga för att inte jag ska bli drabbad av det hela, låt säga att jag får hem sakerna och kunden drar sig ur eller jag fakturerar men han inte betalar etc. Mardrömmen är att jag får ett gäng med produkter jag normalt inte säljer som blir liggandes i lager.

Det är en bra deal men bara om den går igenom, annars blir det en mardröm.

Är det t.ex. ok att be kunden betala i förskott?

Hjälp skulle upskattas enormt om hur man går till väga på bästa sätt.
1470
246
Skulle nog vilja säga att förskottsbetalning är mer regel än undantag. Flera av mina kunder handlar grejer i Polen, och det är alltid förskottsbetalning. Åtminstone i början av relationen innan man vet mer om varandra. Problemet är ju hur lång tid det tar för dig att få fram varorna? Det är ju inte heller riktigt rimligt att din kund betalar dig i förskott och sen måste vänta i flera veckor på att grejerna kommer.
78
2
Jag hade möte med han idag och då pratade han något om en preforma faktura (inte en aning om avd det är), dock så verkar han ha inga problem att ebtala i förskott men det lät som att han föredrog en preforma faktura vad det nu är :)
1470
246
Och det var inte en proforma faktura han pratade om då? Den kan du googla.. har med tullen att göra..:) Känns dock inte helt logiskt, då det inte är tull på grejer inom EU.
78
2
http://www.e-conomic.se/bokforingsprogram/ordlista/proformafaktura Måste varit något som detta han pratade om, dock så är inte den bindande eller kräver någon betalning. Spontant käns förskottsbetalning som det bästa alternativet, i alla fall på de första köpet för att se att köparen är seriös sen kanske man gör över till en fakturering, avd tycker ni ? tips?
1470
246
Man kan nog aldrig vara nog försiktig när det gäller stora affärer med utländska bolag. Det finns ju en svårighet att kolla upp dom, och problem kan dyka upp snabbt, så även en som tidigare betalat kan ju råka ut för svårigheter. Minns dom dom där killarna i sverige som startade upp nån nätförsäljning ( kameror?) och skötte sig exemplariskt i nåt halvår och fick massor av fina betyg. Sen när tillräckligt många hade lagt ordrar och betalat in pengar så bara försvann dom.
78
2
Vet inte varför men när men begär förskottsbetalning så känns det som att relationen känns svag vilket det iofs är. Vi får se hur det går, ska nog ta det lungt med dom.
78
2
Jag bad kunden föra över en summa för provbestälningen. Han sa ok och att han skulle höra av sig. Har inte hört av han sedan dess. Det var mycket runt omkring denna beställning som var skumt, hur han vela sälja mig sakar fast de var han som var kunden och hur han kunde fixa fram superbilliga saker till orimlig låga priser genom sitt företag m.m. Är det för bra för att vara sant är det inte sant.
10
3
Det lät onekligen lite lusker, det verkar helt klart som att du har klarat dig undan en blåsning.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.