Sociala medier, marknadsföring som leder till försäljning?!?

1
Hej
Mitt namn är Rickard Ankarsund. Sedan några år tillbaka har jag drivit mitt företag SF-Rehab på halv/semifart. Något jag nu bestämt mig för att ändra på.
Men då budgeten jag har för marknadsföringen är minimal eller snarare obefintlig så behöver jag vara kreativ. Jag har under drygt 2 års tid försökt sätta mig in i marknadsföring via sociala medier.

vilken djungel 😛

Hur som, jag har kommit till insikten att jag gör allt som jag funnit- nätverkar, bygger relationer, ger tips och råd osv osv osv på sociala medier. Men det ger inte en enda kund därifrån. Så då kom tanken, vad gör jag för fel.

Återigen till arbetsbänken och se över mina arbetsmetoder mm. Men jag ser ändå inte vad jag kan göra annorlunda eller bättre. Så då kom tanken att jag måste be om hjälp. För uppenbarligen når jag inte till kunderna på rätt sätt ( förmodligen för att jag har fel kunskaper/ brister någonstans).

Tidigare har jag anlitat en kontakt för hjälp med marknadsföringen. Men det gav heller ingenting. Frustrationen bygger upp sig. Nu går jag därför ut offentligt. För jag söker konkreta " gör så här " mallar eller dylikt för att nå ut och förbättra min marknadsföring/annonsering osv via sociala medier.

Har vi några proffs här inne som är villig att peka mig i rätt riktning?
Jag har hört mig för på andra vägar men får bara till svar : Sociala medier är superbra verktyg. Vilket det säkert är om jag hade haft teknisk kunskap och förståelse för hur dem fungerar. Vilket är obefintligt i dagsläget.

Hur gör ni andra, är det någon som har konkreta tips på "GÖR SÅ HÄR".
Hör gärna av er, jag är idel öra och lyssnar gärna på tips och trix.

mig når man nog lättast via mail. [email protected] men skriver ni här så ser jag det med.
Tack på förhand och hoppas verkligen vi har några marknadsföringsproffs på denna sida.

mvh Rickard
1
Hej Rickard! Social medier är bra men är sällan en stand alone lösning. Du behöver se till att kombinera den med att exempelvis fånga upp en e-mail adress för att kommunicera vidare och sedan komma med ett erbjudande. Du kan kolla min sida www.forsaljningschefen.se. Nästan 40% av trafiken dit är från social medier. Sedan laddar man ned en e-bok och hamnar på min e-mail lista. Där kommer sedan med artiklar men även konkreta erbjudanden.
1
Hej Rickard, Det första jag reagerade på som du skrev, var att din marknadsföringsbudget är obefintlig. Som du vet handlar annonsering om att nå ut och konkurrera mot andra som vill nå ut till samma målgrupp och köpprofiler som du är ute efter. Vilket leder mig till min andra punkt. Har du gjort en köpprofil för att identifiera vem din idealkund är? En köpprofil är vad vi inom inbound marketing kallar för buyer personas, och det är en semi-fiktiv representation av dina idealkunder. Personas handlar om att definiera vilka dina köpare är, vad de försöker åstadkomma, vilka mål som driver deras beteenden, hur de tänker, hur de köper och varför de tar köpbeslut. Allt detta är första steget för lyckad marknadsföring (och försäljning). Det är enklare än det låter och jag har skrivit en introduktionsguide för hur du skapar dina buyer personas. Du hittar guiden här: https://www.inlink.se/nyborjarens-guide-till-buyer-personas

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.