Importera och sälja via e-butik, eBay och Tradera

91
8
En snabb titt på Alibaba.com och fantasin springer lätt iväg. Där finns så mycket saker som skulle sälja bra på eBay och Tradera. Du behöver inte ens en egen webbutik.
367
46
Now you are talking!!:bravo Jag gör det varje dag och framförallt sysslar jag med dropshipping lite mer "close"- jag kör helt enkelt eBay & Traderaannonser åt andra säljare; som köper in, packar och levererar. Bingoläge: [ul] [li]Jag tar hem en provision. [/li] [li]Riskerar inte ett öre. [/li] [li]Inga inköp. [/li] [li]Inga varulager, [/li] [li]Ingen distribution[/li] [/ul] Det här kan alla göra som är intresserade av [b]säljarbetet[/b]. Var och en gör det den är bäst på. Det finns ingen som är komplett duktig på hela logistikkedjan från kanske tillverkning,inköp till sälj . Sådan personer finns inte.
Redaktuellt
822
48
Ja det var din artikel vi fick denna affärsidén ifrån! :bravo [url=http://www.foretagande.se/konsten-att-driva-lonsamt-foretag-utan-butik-och-hemsida/][b]För er som inte läst Imres artikel så finns den här.[/b][/url] Den bjuder på massor av tips till denna idé men tankesättet går även att använda i vilken slags e-butik man än driver. :nicka
14
Hej Intressant ide det här med dropshipping. Skulle gärna vilje veta mer om detta. Hur det funkar, hur man tar provision av andra mm. Hur funkar det med dropshipping? Jag tar en order av någon som jag beställer i tex kina? Det skickas till kund och best. och order går via mej? Hur funkar prissättning och bokföring? Jag klickade på länken ovan och ville läsa fortsättningen men den länken är trasig. Kan någon förklara lite mer ingående så vore jag tacksam.
14
Inga ideer eller tips på företag som man kan använda vid dropshipping??
4
Hej! Det låter väldigt bra. Har du lust att dela med dig lite mer info på tu man hand? Har du några bra företag att sälja för osv. /Peder
367
46
Hej! Jag ser att det var ett år sedan ungefär som vi senast skriftväxlade om detta ämne i just den här tråden. Men det är inte desto mindre aktuellt! Yes Peder! vi kan gärna kommunicera lite mer på på tu man hand om ämnet. -Men först lite om e-handel i allmänhet och en liten koll på just dropshipping i den tyngre divisionen. Det är ganska tydligt att om man skall ha framgång som handlare överhuvudtaget så är numera kombinationen av e-handel och "analog butik/kedja" det starkaste receptet. Många e-handlare missar dessutom att man måste ha en hel del off-line marknadsföring för att lyckas med on-line försäljning. T.o.m Google sysslar med off-line direktmarknadsföring för att skaffa kunder. Ett exempel När det kommer till dropshipping är bygg-giganten Bygghemma med sina för e-handel (som man lätt kan tro "omöjliga klumpiga varor") ett lysante exempel. Bygghemma rattar en supereffektiv marknadsföring on-line och har inte en skruv på lager. Bygghemmas leveranser av byggmaterial för c:a 200-300 miljoner om året görs av XL-Byggs byggvaruhus-kedja som står för varorna. Ett strålande exempel på dropshippingsamarbete. Personligen knogar jag i en mycket mycket mindre division på mycket lägre nivå. Jag hjälper små off-lineföretag att växa i omsättning med försäljning på Tradera och ebay. Där har vi gratis tillgång till supereffektiva affärs-stödsystem, säkra betalsystem, och div. marknadsanalysverktyg. Där kan man också kan ha en egen gratis sida som kan nås av fler än en kvarts miljard registrerade internethandel-vana kundämnen och prospects. Och där annonserar man ut sina varor och tjänster till en lägre kostnad än någon annan stans på nätet. Är man duktig på on-line marketing så är tipset att sälja in sin kompetens till off-lineföretag och testa och experimentera sig fram till en omsättningshöjande och för båda parter lönande verksamhet. Hur man som driven on-line marketer hittar off-line samarbetspartners är ett helt ämne i sig och får inte plats i denna omgången. ....sky only is the limit.... Imre
Redaktuellt
4
Tack för ditt fylliga svar. Ja, det kan nog stämma att det är ett år sedan. Mycket har hänt under året och jag känner att det är dags att ta tag i det här på nytt och är mycket tacksam för all input från dig. Har du några tips på offline-företag jag skulle kunna börja med? Vilken typ av offline-företag är lämpliga? Min tanke är att börja i liten skala för att sedan växa. Hälsningar Peder
367
46
Hej! Ja det är själva kärnfrågan i varje business; Hur skaffa kunder! -B2B eller konsument. Hur får du och jag och våra kollegor här nya kunder? 1.Att välja samarbetspartner -Ja till att börja med är det sannolikt lättast att kolla mindre företag i en bransch där du har viss erfarenhet eller koll -kan något om branschens förhållanden. Men inte absolut nödvändigt.. ( i mina kursmaterial brukar jag tjata om att alltid snacka med den försäljningsansvarige. om dom har någon ”surplus” liggande. -han har problemet med bristande försäljning in på bara skinnet. VD:n har ofta dålig koll och ekonomichefen får ångest om du pratar om att sälja överskott billigt.) Du måste ju kunna lova att du ökar deras omsättning ( på samma sätt som ByggHemma gör med XL-Bygg) 2.Du måste alltså ha något att erbjuda. Nämligen din kompetens. I det här fallet alltså att kunna sälja din samarbetspartners varor bättre än vad de kan själva. Du får försöka göra om vanliga företagsstrukturer Till s.k.” dropshippers” utan att dom förstår att dom är just en dropshipper egentligen. Du kan ju också gå en annan väg och kolla på t.ex. Clickbank Som lockar med miljoninkomster, tusentals leverantörer och hundratusentals exempel på folk som tjänar pengar på att sälja dessa leverantörers varor. Där behöver du ingen annan kompetens än att ha drivor med pengar som du lätt gör över med på PayPerClick-annonsering. Det låter nästan för bra för att vara sant. Och det är det också. Nu är det svåra tider för många företag. Både tillverkare och Importörer. Det är guldläge för dig och mig. När de går bra för dem och pengarna rullar in- då vill ju ingen höra på oss. Vad göra? Gör en lista på ett 100-tal företag i närområdet åt gången. Skicka vykort och brev och mejla 10 st om dagen. Ring dem och be att få komma och visa hur du har omsättnings höjande medicin att bjuda på. Själv erbjuder jag PPO d.v.s .Pay Per Order. Det kostar dem inte en spänn att göra ett försök. De betalar bara när du säljer.
Redaktuellt
4
Hej igen! Tack för ditt svar. En följdfråga bara. Har du förslag på vilka typer av företag som är mest intressanta? Jag bor mellan Jönköping och Nässjö så här finns gott om företag och som du skriver är tiderna tuffa nu och sämre verkar det bli så det känns som rätt tid att satsa. Hälsningar Peder
367
46
Ja spontant känns det ju som att du är rätt placerad. I din region finns det ju verkligen ett företagande värt namnet. Nu är det ju ofta duktigt folk som driver de här företagen. men du kan kan utgå från att 5-10 % av dem har det svårt- och kanske "inte ser skogen för bara trän" Tillverkande företag av alla storlekar. Eller sådana som är samansättare. Har de produkter som är någorlunda " lätta" att frakta- så är det bra- men absolut inte nödvändigt. Hur du skall göra vet ju bara du själv- så ta inte illa upp om jag kommer med "goda råd" här. Jag skulle personligen uppvakta företagen och erbjuda att marknadsföra deras produkter på eBay Där finns mer än en kvarts miljard privatpersoner och företag i en salig blandning- över hela världen som letar efter varor. Varje dag. Det kostar extremt lite att lägga in en annons där.Mindre än en kopp kaffe.. Allt går att sälja där. garanterat. Inga undantag! Din kund har pengarna på kontot innan han skickar varan och hans kunder får tillgång till ett säkert betalsystem. Kör du med eBay lösningen så behöver du varken investera i kontor eller företagsadministration/registreringar till en början. du har noll kostnader förutom ditt eget arbete Värt att testa -inte sant HUR du skall publicera på Bay d.v.s. hur du skall formulera framgångsrika annonser skall jag gärna berätta för dig. mejla mig din adress så skall du få min "Starta.eget.på.nätet"-bok gratis. den innehåller baskunskaper som dina blivande kunder inte har en susning om- garanterat. Och som du kan använda för att hjälpa dem. mvh IMRE
Redaktuellt
4
Hej och återigen tack för ditt svar som är till stor hjälp. Skulle bli mycket glad om du vill skicka mig boken. Jag har adress: Peder Kjell, Fredsgatan 4, 57178 Forserum. Epost: [email protected]. Hälsningar Peder
367
46
-Den kommer som en e-bok direkt till din dator! Lycka till! Imre --sky is the limit....
Redaktuellt
1
Hej Imre, Jag läste dina artiklar on Ebay & Tradera på Foretagande.se och blev intresserad. Skulle du vilja skicka din ebok också till mig? Min epostadress är [email protected] Tack på förhand.. Maria
1
Hej Imre, Vad schysst att du delar med dig av all info! Uppskattas verkligen! Jag tänkte höra om du skulle kunna skicka boken till mig med? [email protected] Vore jättesnällt. Tack! Vänligen , Sissela
1
Hej Imre! Tack för den kunskap du delar. Mycket intressant. Skulle du vilja skicka din ebok också till mig? Min e-postadress är [email protected] Med vänlig hälsning Edsel
1009
206
Hej Imre, Skulle du vilja skicka din bok till mig också? Det låter väldigt intressant. Min e-post är [email protected].
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
367
46
Tack Johan för in förfrågan! Boken bör vara i din mailbox i rappet.
Redaktuellt
7
1
Skulle även jag tacksamt ta emot boken! Verkar vara mycket intressant läsning. Min email: [email protected] Trevlig sommar! :)
367
46
Hej Michael! Materialet är på väg. Tack för din förfrågan. Hoppas du kan finna ett och annat användbart
Redaktuellt
1
Hej! Ny på sidan och skulle vilja starta en webshop och är i nuläget inne på att börja med dropshipping för att "känna på de". Och som många andra redan efterfrågat så skulle jag också bli otroligt tacksam om du Imre skulle kunna maila mig e-boken också? Håller du fortfarande på med försäljning via Ebay och Tradera? Är du då egen företagare och har registrerat dig för import och export? För du bokföring själv? Med vänlig hälsning, Sofia Mail: [email protected]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.