anställd eller uppdragstagare?

2
Jag har nyligen startat ett företag.

Och jag hade nu tänkt att anställa en säljare.

Säljaren kommer få provision som beräknas i % på hur mycket vi får av kunden.

Vilket är perfekt eftersom vi inte har någon vidare stor budget.

Men jag undrar är det säkrare för mig att bli uppdragsgivare och be honom skaffa f-skattsedel och jobba som uppdragstagare? Då kan jag väl skippa semesterersättning och så vidare? Just i början nu är jag orolig att jag ska behöva betala en massa eftersom jag inte sitter på några pengar.

När man anställer någon på provision hur är det då om de blir sjuka osv?

Jag skulle vara mycket tacksam och någon kunde förklara fördelar och nackdelar med att anställa någon och anlita uppdragstagare, ur synvinkel från ett väldigt nystartat företag med mycket liten budget men med stora möjligheter växa.

Mvh Triad
2
Hej,[br][br]Om du anställer så kostar det mer, eller rättare sagt du binder upp dig på kostnader en längre tid. Fördelen är att du har kontroll över hur personen jobbar och det är svårare för dem att "sno" dina kunder.[br][br]Fördelen med att anlita konsult är att du har inget ansvar för personen. Nackdelen är att du inte har ngn kontroll på personen. Han/hon kan i princip sluta när som helst eller helt enkelt ta de kunder han har kontakt med och börja sälja annat till dem.[br][br]Som jag ser det är det bättre att anställa om man har råd och man orkar vera en drivande uppmuntrande företagsledare :-)
7
Finns ytterligare en sak att ta hänsyn till.[br][br]Om säljaren blir konsult: Kommer han endast ha ditt företag som uppdragsgivare? Om det är så, kommer han jobba heltid hos dig som konsult? [br]I så fall finns ju en risk att Skatteverket kan anse att han är anställd och inte konsult, då han endast har en kund, ditt företag, vilket ju medför att du ändå åker på att betala sociala avgifter m.m på honom precis som en anställd. [br][br]
60
1
[quote author=anetberg link=topic=5944.msg32888#msg32888 date=1273069386][br]I så fall finns ju en risk att Skatteverket kan anse att han är anställd och inte konsult, då han endast har en kund, ditt företag[br][/quote][br][br]Skatteverket har numera slopat kravet på att man måste ha flera uppdragsgivare, så det är inga problem.
338
25
Jag hade tagit in personen som konsult istället för att anställa. Du tar inga större risker då och kan även ge högre provision till säljaren. Som säljare skulle jag helst vilja köra det på f-skatt eftersom jag kan göra avdrag. 100% provision är också något som brukar motivera en säljare mer så känns helt klart som ett bättre upplägg för er båda. Så vidare det inte är en säljare som är rädd för att sälja :P[br][br]Jag ser inte riktigt det heller som någon risk att säljaren skulle sluta och ta med sig kunderna. Om säljaren säljer och tjänar pengar så brukar de vara nöjda och stanna, i alla fall ett tag. Säljer de inte så blir det inte långvarigt ändå. Har man då en anställd säljare så blir det dyrt![br][br]Säljare är lite speciella och ofta vill de ha nya utmaningar för eller senare och det är inte mycket att göra något åt mer än att försöka ge morötter och kanske en ny mobiltelefon eller laptop någon gång ibland för att få dem att hålla fast. Ja om "säljet" funkar bra vill säga.[br][br]Det går även att motverka att säljaren tar med sig kunderna genom att skriva ett avtal att säljaren inte får jobba med konkurrerande verksamhet inom X månader efter avslutat uppdrag/tjänst.[br][br]Skaffa ett CRM-program där säljaren fyller i alla uppgifter och kommentarer om kunderna så har ni det kvar när nästa person ska ta över.[br][br]Jag jobbar själv som konsult i perioder med endast en uppdragsgivare och det funkar bra.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.