Anställa 5 personer från icke eu land..

48
Hej funderar inför nästa säsong att anställa 5 personer från ett land i afrika, jag har bra kontakter då flera av mina anställda kommer därifrån, de studerar här i Sverige och kan enbart jobba under ca 3 månader per år. Jag är intresserad av att hitta personer i 20 års åldern som har möjlighet att jobba ca 7-8 månader per år.

Jag kan stå för bra boende, anställningstid minst 6 månader per år, avtalsenlig lön och dylikt.

Jag vet att det är en del extra papper som behöver fyllas i, samt att man måste lägga upp annonser på arbetsförmedlingen med mera, kontakta facket osv.

Jag hade tänkt att åka över dit under januari månad för att hälsa på några föredetta anställda och då även prata med en del arbetssökande.

Nu till frågan, hur knepigt är det att anställa folk från afrika eller andra länder som ej är med i eu/ess?

Är det någon som vet hur det fungerar med försäkringar om personen skulle bli sjuk/skadad utanför arbetet? Om personen ej lever upp till kraven i kontraktet?
Är det enkelt att få arbetstillstånd, svenskt tillfälligt personnummer, tillgång till svenskt bankkonto?

vad bör man mer tänka på?


mvh
Johan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.