Importkontakter

10
Hej,

Jag har nyligen startat ett företag vid sidan av mina studier och fokuserar framför allt på elektronikrelaterade produkter.

Jag brinner för att hitta billiga produkter. Min målsättning är helt enkelt att hitta billiga produkter och sälja dessa dyrare i Sverige via Blocket/Tradera till en början.

Jag har gjort ett par beställningar via dhgate.com, har haft tidigare kontakt med dem leverantörer jag köpte av. Företagen på dhgate.com har jag bara bra erfarenheter ifrån. Jag har gjort ungefär 30 personliga köp och den enda nackdelen jag ser med den sidan är att leveransen tar lång tid, men det kan jag leva med.

focalprice.com har jag inga bra erfarenheter ifrån. Jag har beställt 2 produkter därifrån, varav den ena har jag inte fått hem.

alibaba.com har jag läst ska vara väldigt osäkert, scammers verkar vara vanligt. Har dock gjort ett par beställningar och allt har funkat bra.

Vad har ni för erfarenheter av dess hemsidor? Har ni några andra sidor som skulle passa min verksamhet?
24
Hej, Alibaba är en portal och precis som på exempelvis Blocket finns där både seriösa och oserösa aktörer - det första man bör göra är att undvika leverantörer som utger sig för att ha varumärkesprodukter - där förekommer många bedrägerier. Det svåra ligger egentligen inte i att undvika bedrägerier utan genom att hitta en stabil leverantör som ni kan etablera ett långsiktigt samarbete med. De stora problemen uppstår under eller efter produktion och det gäller att man gör sin hemläxa vad gäller produktspecifikationer och leverantörens kapacitet innan man går till produktion.
Fredrik Grönkvist, Limited Partner http://www.ScandinAsian.se - Er svenska partner i Kina vid såväl små som stora importaffärer

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.