Lite akut fråga om inköp av en bil.

2
Jag ska i morgon köpa en bil som ska betalas och drivas av firman.
Firman har dock inte än pengar att köpa den för, jag kommer köpa den med privata pengar.

Frågan är då, ska jag sätta in pengarna på företagets konto först som en egen insättning, och ta ut dom sen när pengar finns.

Eller ska jag köpa med mitt privata konto, och sen föra över bilen till företaget på nått sätt.

Eller saknar det betydelse ??

Enskilld firma.

Mycket tacksam om nån har ett svar.
1324
2
Nä betala du direkt. Men se till att firman står på kvittot (om nu firman har ett eget namn eller annars skriver dom "Firma Förnamn Efternamn" ) Sedan bokför du bara köpet normalt men istället för 1930 (bank) använder du 2018 (Egen Insättning) Hans
2
Tack för det :) Insättningar, i detta fall bilen (har tidigare satt in 10.000 som rörelsekapital) kan jag ta ut det senare när pengar finns utan beskattning ?? Jag har bara varit igång drygt en månad, så är okunskapen stor :-[ Jag lägger till en fråga ifall nån har nått tips. Jag fick 2 kort av banken (hel gratis första året, sen 600/år) ett kopplat direkt till företagets konto, och ett kreditkort, 30 dagars löptid, 15 dagars betalning på faktura, alltså upp till 45 dagars kredit räntefritt. Var/varför ska jag använda det ena eller andra kortet, är det bokföringsmässigt knöligare när man anväder kreditkortet ??
1324
2
Nu är det ju inte så att man betalar skatt på uttagen ur en Enskild Firma utan du betalar ju skatt på företagets vinst. Men de klart. Sätter du in 10000 i företaget och sedan köper saker för dom (undantaget lager och inventarier) så kan du ju ta ut pengarna när du haft 10 000 i inkomst. Dock blir det ju lite annorlunda med bilen. Antar att det är en bil som kostar mer än ett halvt basbelopp (ca 21000) och då blir den ju en inventarie. Så denna utgift kommer ju inte att ta ut en inkomst innan bilen skrivs av. Så här tar ett ett antal år. Vad gäller korten så är det ju lättare att använda bankkortet för då kan man bokföra per inköp rakt av. När det gäller krediten så finns det olika sätt att hantera det hela men det blir som sagt mer bokföring (kanske). Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.