Kan icke anställd köpa en dator till mitt företag?

4
Hej!

Tänkte vara lite extra ekonomisk, men vet inte om det går. Kan jag be min vän, som är student och har studentrabatt på datorer, köpa en dator till mitt företag som jag sedan kan dra av momsen för?

Superglad för svar!
/m
4
Snål eller ekonomisk, det är väl en subjektiv åsikt. På en dator för drygt 10 så gör det faktiskt lite skillnad för mig.
90
Hej, nja, någon måste ju betala momsen. Om han köper den behöver han betala momsen. Och eftersom han är privatperson kommer han inte ifrån momsen. Dock kan ju han fakturera dig vidare, men eftersom han är privatperson så kan han inte ta med momsen i fakturaunderlaget och då kan inte du heller dra moms om det inte står på fakturan. Hoppas det blev tydligt. Hör av dig annars. MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
4
Det finns ingen väg runt det? Jag menar, om hon köper den kontant och sedan får pengarna av mig och ger mig kvittot, kan inte jag låtsas att jag köpt den? Eller står det nåt namn nånstans?
207
3
Är man inte lite snål? Rabatten brukar väl sällan vara över 10, 15%? /Daniel
207
3
Om man tänker i företagsekonomiska termer som man bör med en större investering som i detta fallet är en dator, så är 1 000SEK en ofantligt liten summa. Varför då inte väntat med köpet i stället till du kan/kunde köpa den själv genom företaget. Och momsen får du väl senare dra av ändå?
50
1
Om man tänker i företagsekonomiska termer så är det väl alltid bra att minimera utgifterna. Sen verkar ju inte problemet vara att Fröken Fräken inte kan köpa den, hon undrar bara om hon kan spara pengar vid inköpet. För att återgå till frågan tror jag att Billy har rätt.
207
3
Nja, när man räknar i företagsekonomiska termer så räknar man på den uppskattade livslängden. Jag gör det även när jag köper nya skor eller en jacka eller om jag t ex köper en ny vitvara till köket etc. Låt säga att hon köper en dator till ett värde av 10 000 SEK och får en rabatt på 10% = 1 000 SEK. Inköpsvärdet blir då 9 000 SEK. Som ser mycket ut, och ja det är ju egentligen mycket pengar, men det är här den företagsekonimska tankesättet speglar en mer verklig kostnad, det är lite så i privatlivet också. Men,men...hon känar 1 000SEK. Räknar hon med att ha datorn i 5 år och om vi då ser datorn som en investering och om vi då räknar företagsekonomiskt så känar hon endast 17SEK/mån. Räknar man i stället på inköpspriset på 9 000SEK så blir kostnaden 150 SEK/Mån. Om hon köper den själv för 10 000 SEK så blir kostnaden 167 SEK/Mån. Dock så vill jag säga att som ett privatköp kan det vara mycket pengar, men i företagsperspektiv är det inte det tycker jag.
12
Det går att köpa som "utlägg" och dra av beloppet på företaget. I det här fallet kan det vara som så att det är "gråzon" men ska du använda datorn i verksamheten så bör det inte vara några problem. Det går t.om. att köpa begagnade grejer på blocket med handskrivet kvitto (dock får man inte tillbaka momsen då), däremot kan du ta ut dom pengarna sen från bolaget som utlägg, det är tillåtet så länge sakerna ska användas i verksamheten
4
Det är roligt att du engagerar dig, Deeman, men jag tror du missar poängen lite. Den faktiska skillnaden skulle vara att jag köper en dator för nio istället för tio och att jag drar av momsen på de nio. Frågan gäller oavsett köpt produkt, egentligen. Kan jag ge min kompis kontanter att handla för och sedan dra av momsen i mitt ftg? Att jag kan ta kostnaden på ftg vet jag. Min fråga gäller momsen. Det är också ok för mig om du, Deeman, köper nåt för mer pengar än du behöver. Låt det vara ok för mig att se över mina alternativ.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.