Massagefåtölj avdragsgill?

10
Hej!
Testar att posta i detta underforum i stället pga inga svar i bokföringsforumet...

Jag driver enskild firma som psykoterapeut och funderar på att köpa in en massagefåtölj, alt. en massagedyna som man fäster på en stol, för mina patienter till mitt väntrum.
Undrar om detta kan vara avdragsgillt?
Jag jobbar alltså inte med fysisk behandling, dock är ju avslappning relevant även inom "mitt område".

Vad tror ni, avdragsgillt eller ej?
1009
206
Hej, Man kan ju aldrig vara 100% i sådana frågor då det i slutänden är en bedömning som Skatteverket eller domstolen gör. Stolen har ju ingen direkt koppling till din verksamhet, men den är ju heller inte helt främmande. Självklart får man ha ett väntrum och inreda det ganska fritt. Stolar behövs, och om man använder billiga IKEA-stolar, designstolar eller massagestolar bör ju bedömas ganska lika. En sak som kan spela in är ifall du har verksamheten i hemmet eller i annan lokal. Har du den i hemmet och om den då inte är avskild från boendet skulle jag nog akta mig. Har du däremot verksamheten i lokal på annan plats kan jag inte se att det skulle vara några problem med att inreda med en massagestol.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
10
Hej, och tack för ett bra svar! En fundering som dyker upp utifrån din formulering om att "akta sig": medför det några konsekvenser om ett avdrag man gör inte beviljas?
1470
246
Jag tycker det borde vara grönt om den står i ett väntrum som tydligt är just ett väntrum. En annan sak om den står i ditt kök och du sitter där och käkar frukost.. Man skiljer lite mellan öppna avdragsyrkanden och 'vanliga'. Ett öppet yrkande skriver du ner på ett papper och förklarar hur du tänkt och bifogar deklarationen. Går ett sånt inte igenom så lär du inte bli straffad mer än att det nekas. Har du däremot lagt in det i bokföringen och inte nämner det hela alls utan det upptäcks vid en revision, så är risken större att du åker på skattetillägg, som oftast är 20% på den skatt som hade påförts om du inte gjort avdraget. Alltså om du köper en fåtölj för 10000 och drar av, så sänker det din skatt med kanske 3000, och då blir skattetillägget 20% av 3000, dvs 600 kr. Mer händer inte. Skatteverket har ju varit lite för 'på' och i vissa fall även straffat folk med olika vanliga straff utöver skattetillägget, men där har man fått på näbben från EU som räknar det som dubbelbestraffning.
1009
206
Precis som Ingvar skriver. Känner man att man är ute på osäkert vatten kan det vara en bra ide att lämna ett öppet yrkande i deklarationen.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
10
Ok tack för svaren, nu vet jag bättre vad som gäller. Men... gör man det inte enkelt för Skatteverket att avslå avdrag som egentligen är berättigade genom att göra ett öppet avdrag? Tänker som så att det lätt kan tolkas som att jag själv signalerar att avdraget är tveksamt = ogiltigt just genom att välja att göra ett öppet avdrag i stället för att själv vara övertygad om det självklara i att varan behövs för verksamheten...? Vet inte hur man resonerar på Skv...
1470
246
Jo, jag resonerar lite som du, och har nog knappt aldrig gjort några öppna avdrag :) Men jag har kunder som skriver ihop hela brev som dom vill ha bifogat till deklarationen, men då handlar det oftast om att förklara komplicerade reseavdrag, som är minimal risk att man får avslag på. Men gamla revisorer, som kanske är lite åt det försiktigare hållet, brukar gilla att hålla på med öppna avdrag. Sen är det ju också så att om nu skatteverket skulle kolla igenom vid en revision, så kommer det ju alltid sen först ett förslag på vad dom vill avslå, och det förslaget får man ju då se till att bemöta med en bra förklaring om hur man tänkt. Oftast ska det ju räcka, för lite koll har man ju på vad som är genomförbart. Störst problem får man om man inte har underlag som duger, t.ex kvitton. Här är dom rätt hårda.
1009
206
Jag skulle inte säga att det är att göra det lätt för Skatteverket att avslå ett avdrag som är berättigat. Är det berättigat så är det, och då gör ett öppet yrkande varken till eller från. Skulle det däremot inte vara avdragsgillt spar du lite problem om du gjort ett öppet yrkande och blir granskad. Du ska nog inte se ett öppet yrkande = ogiltigt. En svårighet med skattelagstiftningen, som detta handlar om, är att det inte tydligt framgår vad som är tillåtet och inte. Jämför tex med brottsbalken där det finns tydliga rekvisit som måste vara uppfyllda för att ett brott ska vara begånget. Skattelagstiftningen är uppbyggd på ett annat sätt, vilket den måste för att den verkligheten ser ut som den gör med nya kreativa upplägg som kommer hela tiden. Detta gör att det inom skattelagstiftningen finns en del vitt och en del svart, men en stor del gråzon. Jag skulle påstå att det som företag är svårt att hålla sig ur gråzonen hela tiden. Det betyder inte att man måste vara ohederlig. Däremot är det inte alla som inser att de är i gråzonen och därför tex missar ett öppet yrkande och hamnar i trubbel. Sedan finns det en stor grupp företagare som tror att de är i den vita zonen för att Skatteverket inte sagt något förut. Men man ska komma ihåg att Skatteverket inte granskar allt. Det betyder inte att det är grönt ljus. För att återgå till din stol och bli lite konkret. Hade jag köpt en stol till en lokal utanför hemmet hade jag inte lämnat ett öppet yrkande. Men ifall jag har mottagningen i hemmet och beroende på hur avskilt detta är skulle jag nog fundera på det.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.