Bindande avtal

1
Jag driver en kursverksamhet där man i samband med anmälan får ett avtal på mailen för vad som gäller för en kurs. Där står det att man endast kan avboka under pågående termin genom att uppvisa sjukintyg eller flyttanmälan. Jag har nu en som anmält sig, som två veckor efter kursstart bett om att få dela upp betalningen, men som sedan nu säger att hen inte gått kursen och heller inte vill betala.
Hur giltigt är mitt avtal juridiskt?
1009
206
Hej, Det beror lite på hur processen för avtalet ser ut. Som det låter i ditt inlägg så bokar kunden och får därefter reda på villkoren. Då är alltså inte villkoren bindande för kunden. Om du däremot har en bekräftelse från kunden därefter, kan ändå villkoren bli bindande. Man kan alltså inte komma med nya villkor efter att ett avtal ingåtts (om inte alla parter samtycker, och då är det bra att ha skriftligt). Du bör se till att villkoren presenteras innan beställningen är klar. Så mycket för de villkor du mailat kunden. Sedan nämner du att kunden säger att hen inte vill gå kursen några veckor efter att kursen startat. Då har ju kunden ändå anmält sig och haft tillträde till kursen (även om de ytterligare villkoren i mailet inte är bindande). Om priset framgått vid anmälan är det ju ett avtal som ingåtts och som ska betalas. Om det inte stått att man får återbetalt den delen av kursen som man inte deltagit på, så ska man utgå från att fullt pris ska betalas. Jag kan inte säga exakt vad som gäller utifrån de uppgifter du lämnat, men ger en allmän bild. Du kan kräva in betalningen från kunden, men ifall du vill ta det vidare till inkasso/rätten så bör du först kolla med en jurist och då visa all info som finns, för en bättre bedömning av rättsläget.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.