Upphörande av leasingavtal, första förhöjd leasingavgift

20
2
Hej,
jag har en leasingfråga. Det gäller en bil vars leasingavtal upphörde i förtid. Bolaget skaffade leasingbilen 2015-02-01 och har första förhöjd leasing på 42642kr som ligger bokförd som tillgång på konto 1720. Det avtal för upphörandet jag har är daterat 2015-08-03 och anger att Arbetsfordon AB leasingbilen kommer ifrån betalar 170888kr inklusive moms till Nordea Finans som leasingfakturorna för bilen betalats till fram tills upphörandet. Leasingkunden fick varken betalt eller betalade något i samband med upphörande.
Hur ska detta hanteras i bokföringen? Speciellt den första förhöjda leasingen.
1009
206
Hej, om lesingen upphört och man inte gjort någon prisjustering för det, ska allt kvarvarande på konto 1720 som rör den första förhöjda leasingen bokas om till kostnad den sista perioden bolaget har leasingen.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
20
2
Tack, jag misstänkte att det var så man skulle göra så jag har satt det på som kostnad på konto 7970, förlust vid avyttring av immateriella och materiella anläggningstillgångar. Det var skönt att få det bekräftat, kändes inte bra att vara osäker på om man gjort rätt när det rör sig om så stora belopp.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.