Felredovisat av anlitad (och auktoriserad) redovisningskonsult?

18
1
Hej,

Jag valde att anlita en auktoriserad redovisningskonsult från en mindre men ändå ansenlig byrå. Som novis var det skönt att inte tänka på bokföringen och dessutom se möjligheter till sparade pengar pga smart bokföring snarare än att missa detaljer genom att göra det själv med mindre erfarenhet.

Jag har nu synat bokföringen första månaderna och tycker mig hitta flera konkreta fel från redovisningskonsultens sida. Innan jag konfronterar dem vill jag ha lite mer kött på benen. Nu till min fråga angående det största felet jag hittat.

Jag har ett kreditkort på företaget (Nordea Business Gold), bolagsformen AB, månadsmoms och faktureringsmetoden. Under augusti månad har jag bland annat köpt fika och lunch med en kollega, något som jag bett dem rapportera som internrepresentation (säg 200 kr inkl. moms). Dessutom har jag köpt en dator för 8 000 kr (inkl. moms). Jag har skickat in alla verifikat till dem i strukturerad form och förklarat tydligt men jag ser nu att de inte bokfört verifikaten utan bara tagit kreditkortsfakturan (låt oss säga 8 200 kr för enkelhetens skull) och bokfört detta när kortfakturan betalats i mitten av september (dvs ca en månad efter själva köpen). Då denna saknar momsangivelse har bokföringen helt enkelt blivit utan moms. Bokföringsposten visar 8 200 kr debet på konto 1610 (Kortfaktura) och 8 200 kr kredit på konto 1930 (Företagskonto). Här är alltså ingen moms angiven.

Detta har gjort att jag, för dessa köp, inte redovisat moms och inte heller fått tillbaka moms från Skatteverket. Dessa poster är helt missade från min momsrapport som också redovisningskonsulten skickat in för augusti månad.

Har jag rätt i att verifikaten för köpen också borde bokförts (med moms), att momsbeloppet för datorn och internrepresentationen skulle följt med momsrapporten i augusti och att jag hade fått tillbaka moms om det hade bokförts korrekt? Som jag frågat i en annan tråd (här: http://www.foretagande.se/nyheter/51772-bokfora-verifikat-kreditkortsfaktura-fakturametoden/) har jag också förstått att konto 24xx skulle varit mer lämpligt (kortfristiga skulder).

Jag måste såklart fråga redovisningskonsulten hur de kan bokfört så här tokigt men jag ser en del andra missar som jag också behöver fråga om.

Vad har jag för rättigheter här? I och med att den är en auktoriserad redovisningskonsult, kan jag då få någon form av garanti eller kompensation för denna fadäs? Finns möjlighet att efterregistrera momsen mot SKV så att jag får tillbaka den moms som jag borde fått men som de missat?
Sist men inte minst, att inte redovisa momsen för inköp borde väl vara ett konkret fel som SKV inte godkänner?
1472
246
Det görs massor av fel på stora auktoriserade firmor. verkar vara ren lathet. Alla ingående kvitton till en kreditkortsfaktura SKA bokföras. Annars blir ofta risken att man drar för mycket moms, eftersom det ofta fattas kvitton. Att du har redovisat för lite avdragen moms bryr sig inte skatteverket om, då får man skylla sig själv. Och det finns ju heller ingen sanktion dom kan ta till. Man kan ju inte ta ut skattetillägg omvänt, så att säga. Däremot är det ju bara att skicka in rättelse. Du får rätta en momsdeklaration i fem år framåt.
28
2
Det kan bli tokigt ibland :) Prata med din redovisningskonsult. Förr eller senare måste dom boka bort balansposten på 1610 annars blir det tokigt i bokslutet, kanske momsavdrag görs då? dom kanske har en tanke med hur dom bokfört eller bara gjort fel. Precis som Ingvar skriver går det utmärkt att ändra momsrapporter i efterhand så den biten ska inte vara några problem.
Daniel Klasson | Redovisningskonsult | Ekonomitjänster Online

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.