Nätverk för innovativa företag!

3
Jag söker innovativa företag inom teknik. Gärna för hushållsapparater, moln, kamerateknik mm.

Gärna små och medelstora företag som är sugna på inspirerande samarbeten!

Jag söker också organisationer och nätverk där dessa företagare samlas.
367
46
[b]Intressant![/b] Fråga 1 Är det din uppfattning att man alltid måste ha en agent/ kontrollant på plats i Kina som kan vidimera de kinesiska företag som man vill göra affärer med.? Många sådana agentföretag framhåller med emfas för mig - inklusive Alibaba- att jag lätt blir lurad av ena eller andra anledningen. Kanske att min leverantör i själva verket anlitar underleverantör och själv blir ”lite förd bakom ljuset”. o.s.v. Samt att ”Folk stjäl i hamnar” och gud vet vad… Fråga 2: Räcker inte Alibabas info/gradering/certifieringsliknande uppgifter om deras registrerade kinesiska leverantörer? Fråga 3: Måste man rentav åka dit själv? Jag är minst sagt orolig.Jag har inköps- och marketingansvar för en "hushållsprodukt" Med bra budget av min klient och jag är överhopad av erbjudanden från kinesiska tillverkare och agenter. Lätt att handla med andras pengar men så fort jag intalar mig att det är mina egna privata pengar som jag skall skicka till Kina blir det betydligt motigare. All seriös handel bygger på personliga kontakter och likaså personligt förtroende parterna emellan.
Redaktuellt
3
Hej! Fråga 1. I de flesta fall så är det lättast att ha en agent på plats. MEN som du själv säger så finns det ändå många agenter som har i huvudintresse att bara ha en snygg titel, och därmed kanske inte jobbar som de borde, eller att de egentligen har en koppling till leverantören som gör att de egentligen jobbar för dem, och inte ditt företag. Det bästa är att lära känna agenten och för det kan behövas ett besök i Kina. Fråga 2. Alibabas gradering är ju väldigt bra att ha som grund för vilka som är värda att lägga kraft på och vilka som inte är det. Men även ett företag med bra kvalitetsrutiner kan vara oärligt, även om risken är mindre. Den kan ju användas för första sållning men efter det behöver man kolla på organisation och kontakter. Fråga 3. I de flesta fall så är det faktiskt bäst att åka dit själv. För det första så bygger man då på relationen med den Kinesiska leverantören, för det andra så är det ett enkelt sätt att känna av stämningen på fabriken och i ledningen och därmed se om de är ärliga/oärliga ifall man är osäker. Det är ju inte ovanligt att företag bokar in en resa för att träffa flera potensiella leverantörer samtidigt. Därmed är det också lättare att jämföra dem med varandra; både personalen och kvaliteten.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.