Arbeta från annan plats

1
Hej på er!

Jag har en fundering som jag gärna vill bolla med någon. Någon kanske till och med har erfarenhet av detta.
Jag jobbar som webbutvecklare på en webbyrå sedan 4 år tillbaka och trivs väldigt bra. Dock så är jag oerhört(!) sugen på miljöombyte och skulle därför vilja göra något åt det. Det känns som att det borde gå att göra något åt det.

Jag undrar om ni tycker att det skulle vara okej för mig att höra med mina chefer, om det finns möjlighet för mig att bosätta mig på någon annan plats för 1-2 månader och arbeta därifrån (ex NY, Paris, London..). Eftersom jag är webbutvecklare så behöver jag i princip en dator och uppkoppling. Vad tror ni? Finns det några chefer här inne som låtit en anställd göra något liknande? Hur fungerade det i så fall?

Tacksam för svar och synpunkter! 🙂
822
48
Hej Rebecca! Vi har själva programmerare från olika delar av världen och har till och från haft webbredaktörer som jobbat hemifrån och även från Thailand. Har själv jobbat från Filippinerna under perioder. Så ja, det går om alla vet vad som ska göras och man håller regelbunden kontakt. Så det är väl bara att ställa frågan :)
338
25
Det kan vara tufft att jobba på egen hand om man inte är en sådan person. Själv trivs jag lika bra om inte bättre när jag är ensam. Tycker med du ska ställa frågan. Är arbetsgivaren vettig och du arbetsam så borde det väl funka. Denna video är skoj och tänkvärd. [i]Härarbete[/i] kallar Teo Härén det för. Visar den för chefen om hen knorrar ;) [video width=425 height=344 type=youtube]bASzHCB1xXE[/video]
17
3
Håller med Patrik och Jan-E O, bara att fråga! :) Ett annan väg kan vara att frilansa genom sidor som elance.com eller odesk.com
8
Det är ju jätte fint och bekvämt att jobba från ett annat land via Internet. Har gjort det i 8 år. Jobbade även från öarna i Indiska havet. Man måste ju bara prata med chefen och se hur han (hon) reagerar.
4
Det finns många som har svårt för att koncentrera sig och vara lika produktiva på distans, men om du klarar av det så är det bara skönt! Vi är ofta uppdelade på vårt företag (och har frilansare på flera håll). Även om jag i regel föredrar att vara på ett kontor med andra människor som sysslar med samma sak så är det onekligen skönt att [i]kunna[/i] jobba från andra platser när man vill. :)
http://seoseon.com/sv
1
Det borde säkert vara en möjlighet. Prata med din chef.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.