Är detta intrång på varumärkesskydd och mönsterskydd?

15
...
www.andreasstadservice.se
338
25
Är ingen expert på detta men det känns som trams från deras sida. Kanske har PRV en annan syn på det?
15
.....
www.andreasstadservice.se
Hej, PRV gör ingen bedömning i om du gör intrång eller inte på varumärket. Det är innehavaren själv som får agera om dom anser att någon gör intrång på deras varumärke. I det här fallet har Städarna Sverige AB ansett att ditt varumärke är för likt deras. Om du inte tycker att era varumärken är lika så får du kontakta dom och förklara varför du inte anser att loggorna är lika. Kan ni inte själva lösa frågan så kan det bli frågan om en varumärkestvist i domstol. Vill du skydda din logga så kan du ansöka om varumärkesskydd. För att skydda ett namn/figur måste man göra en ansökan om registrering av varumärke. Blanketter och informationsmaterial finns på www.prv.se/varumarke. Med vänlig hälsning Kundtjänst
11
1
Jag tycker inte att det ser ut att vara samma logga,du har ju ett löv i din logga vilket dom inte har. Man kan tänka sig att du tänkt: rengöring = vattendroppe, miljövänligt = grönt löv. Alla städfirmor använder vatten men vet tyvärr inte vad reglerna säger i ett sådant här läge. Bättre du kollar upp det först så du sen kan svara dom. Mvh Monica
10
Intressant. Finns det något regelverk för varumärken som man kan vända sig till i förebyggande syfte när man ska skapa en logotyp?
15
Min grafiska formgivare förklarar olikheterna så här: [i]"Utifrån detta vill jag förklara loggornas olikheter: Andreas Städservice (nedan benämnt som AS) logotyp består av fem olika element som tillsammans bildar logotypen. Dessa är: 1. Vattendroppen 2. Bladet 3. Den negativa ytan som symboliserar grenen som bladet växer på 4. Den sexkantiga svarta plattan 5. Samt företagsnamnet Tillsammans bildar de logotypen. Inget av dessa element används separerat från varandra. Städarna Sverige ABs (nedan benämnt som SSA) logotyp består, så vitt jag kan se och bedöma, av en droppe och företagets namn. Det ni har haft synpunkter kring är droppformen. Även dessa skiljer sig åt på flera punkter: • Droppformen i AS logotyp är bruten genom den negativa yta som symboliserar grenen. Droppformen i SSAs logotyp är obruten. • Genom att lägga SSAs logga ovanpå AS kan man konstatera att de inte heller har samma form. AS logotyp är 23 % bredare, eller knubbigare om man så vill, vid samma höjdmått. Se bifogad bild. • AS droppform består av två olika färger; en blå och en vit. SSA droppform består av, så vitt jag kan bedöma utifrån den webbanpassade logotypen på hemsidan, åtta till tio olika toner av blått – eller en toning mellan flera färger. • SSAs droppform används ensam tillsammans med företaget namn. AS droppform används aldrig utan de övriga element som utgör logotypen. Att det skulle ligga någon risk för förväxling mellan de två logotyperna finner jag helt uteslutet."[/i] Vi får se vad företaget svarar nu...
www.andreasstadservice.se
207
3
Det här låter så befängt att det är mycket intressant att få veta utgången av det hela. Logotyperna är inte ens lika varandra och att säga att det är ett intrång skulle innebära från deras sida att alla som har en liknande droppe eller droppe över huvudtaget gör intrång på deras varumärke? :OMG
15
.....
www.andreasstadservice.se
207
3
En sak är säkert, och det är att företaget har gjort bort sig. :-[ Grafikern har mycekt bra punkter att påpeka. 1# Lootypen är inte lik, de kan man se med blotta ögat. 2# För att förväxlas borde således också de båda företagsnamnen vara likartade, vilket de inte är i detta fallet 3# Som jag sa tidigare "Så låter det å befängt att det är mycket intressant att få veta utgången av det hela....och att säga att det är ett intrång skulle innebära från deras sida att alla som har en liknande droppe eller droppe över huvudtaget gör intrång på deras varumärke? Skall de gå på alla som har en droppe i logotypen så har de mycket att göra/klaga på framöver ;-) Jag kan nog påstå att du har inget att oroa dig för. Förresten: Vem av Er startade sitt företag först och när gjordes ev. skyddande av logotypen? Skiljer det sig här (dvs. att du startade din firma först) också så är det ju ännu ett starkt argument. Men just nu tycker jag att du kan låta detta försvinna med vinden utan att oroa dig, och engagera dig i ditt företag...,igen. Förstår att detta måste varit irriterande och tidsödande för dig. Har själv drabbats av ett liknande scenario så jag vet hur du tänker och har känt under denna tiden...
15
.....
www.andreasstadservice.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.