Det många chefer missar i en sådan situation är att gräva där de står och istället fokusera på att vidareutveckla och upptäcka nya sidor hos sina befintliga medarbetare. När jag har expanderat mitt städföretag genom att introducera nya affärsområden, i det här fallet facility management tjänster, valde jag att låta några av mina befintliga medarbetare få chansen att vidareutvecklas genom att ta sig an nya roller som matchar deras personlighet. För mig personligen är det en trygghet att ta hjälp personal som jag litar på och känner mig trygg med, startsträckan är förstås kortare än om man väljer att istället anställa nya medarbetare. Boka regelbundet in medarbetarsamtal där ni inte bara diskuterar löneanspråk och karriärmässig utveckling. Sätt av lite extra tid för att ta reda på vad medarbetaren ägnar sig åt på fritiden, vilka styrkor han eller hon har och om personen i fråga har kompetenser eller färdigheter som de hittills inte fått utlopp för på jobbet. Det är en härlig aha-upplevelse när man upptäcker helt nya sidor och färdigheter hos de medarbetare som kanske varit anställda i flera år, utan att få möjlighet att nyttja sina styrkor.

Häromdagen hade jag lönesamtal med två medarbetare. Jag inledde med att fråga vilken lön de anser sig vara värda. Även om det inte alltid är möjligt att svara upp till dessa önskemål så är det viktigt at låta medarbetarna få säga sitt i inledningen av utvecklingssamtalet.

Jennifer Lind, VD för Städsällskapet, politiker och debattör

Foto Andreas Wanitzky

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.