Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Galna affärsidéer - Del 2

Dela artikeln
måndag, 13 september 2010 0

I del 2 av artikelserien Galna affärsidéer så har jag valt ut några pärlor som måhända inte är det första man förknippar med entreprenörskap men som jag ändå tycker kan ge alla dem som försöker skapa något eget viktiga lärdomar att stoppa i ryggsäcken. Ibland så kan gamla historier ge nya perspektiv om man ser på historien på att annorlunda sätt.

Jukkasjärvi Icehotel

Att vara eskimå är säkert kul, om man gillar att klubba sälar och bo i ett hus byggt av fruset vatten. Vad man knappast kunde anat var att så många människor skulle vilja betala stora pengar för att åka till en avlägsen gruvstad 20 mil norr om polcirkeln bara för att bli inbäddade i en igloo. Ishotellet i Jukkasjärvi har lyckats träffa sin målgrupps hjärta och man har lyckats med detta genom skapa äkthet och genuinitet kombinerat med unikhet. Man har förfinat ett primitivt boendesätt och förvandlat iglons kylslagna snöklossar till romantiskt värmande stämningshöjare som smeker sin värd på kinden istället för att bita henne.

En bekväm version av vildmarken

Ishotellet har lyckats skala av igloons obekväma egenskaper och samtidigt behållit den äkthet som karaktäriserar ett hus byggt av snö. Ofta finns de bästa idéerna precis runt hörnet, det gäller bara att gräva tillräckligt djupt i snön för att kunna hitta dem. Tänk på det nästa gång ditt barn vill att du ska berika deras snökoja med lite ålderdomlig visdom; att släppa den vuxna högfärdigheten och återigen bli en lekfull varelse ger dig nya perspektiv och samtidigt berika ditt skapande.

www.icehotel.com

 

Lasermonks

Ett företag som förenat innovation med miljövänlighet är Lasermonks. Många är vi här i världen som med förtvivlade anleten låter bli att slänga prylarna som inte längre fungerar. Ofta så finns det en förhoppning om att prylen kommer att komma till användning i framtiden, en önskedröm som tyvärr oftast är en försköning av verkligheten. Ofta så finns varken tid eller ork till att göra något åt problemet vilket gör att latheten nästan alltid besegrar viljan att återanvända. 

En äkta entreprenör eliminerar osanningar

När grundaren av Lasermonks kom på att man kunde fylla på bläckpatroner med nytt bläck istället för att låta den tomma patronen dansa ned i soporna så slog han två flugor i en smäll; dels så gjorde han moder jord en tjänst, dels så hjälpte han sina kunder att spara pengar. För bläckpatroner kostar pengar. Mycket pengar. Om man sedan tänker på att många företag återanvänder patronerna själva och sedan säljer dem till fullpris så förstår man nog att deras tungor är lika svarta som bläcket som de säljer när de påstår att de jobbar för kundens bästa. Lasermonks får sina kunder att må bra både ekonomiskt och miljömässigt. Och nej, jag jobbar inte för Lasermonks. Jag tycker bara att det är en riktigt bra idé.

Spara pengar åt dina kunder

Lasermonks tog en gammal produkts nytta och separerade nyttan ifrån det slagg som var en del av ett standardiserat helhetspaket i bläckpatronernas värld. Lasermonks skapade en helt ny marknad, en marknad som innebar en förbättring för alla utom de vinstkåta företag som spelade med oärligt höga marginaler. En innovation som sparar pengar åt sin målgrupp är alltid intressant, så länge arbetet för att spara pengarna inte överstiger förtjänsten.

www.lasermonks.com

 

Pickydomains

En annorlunda affärsidé som hjälper den stressade entreprenören att spara sina redan hårt ansträngda hjärnceller är Pickydomains. Pickydomains hjälper dig helt enkelt att hitta rätt namn till ditt företags hemsida när idétorkan visar sitt fula tryne, ett namn som utför det jobb som du vill att det ska utföra men som du personligen inte är förmögen att definiera i ett ord.

Första intrycket är allt på nätet

Vill du charma dina kunder vid första ögonkastet så vill det till att ditt namn säger något meningsfullt till kunden, något som berättar för dem varför de ska välja just dig. Namnet måste bli synonymt med vad du gör, det är först då som du blir förstavalet i hennes automatiska selektion. Det handlar om att hitta relevanta samband som målgruppen kan associera till företaget. Ett bra namn behöver inte peka på företagets bransch, man måste tänka djupare än så. Eller så kontaktar man Pickydomains och låter dem göra hundjobbet. Inte ens den mest energiska entreprenören hinner göra allting själv. De som har lyckats bäst har gjort det för att de omgärdat sig av de bästa partners som de kunnat hitta. Tänk på det.

www.pickydomains.com

ÄMNEN:

Välj kommun från listan