Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Galna affärsidéer - Del 4

Dela artikeln
måndag, 27 september 2010 0

I den sista delen i artikelserien Galna affärsidéer får vi hälsa på Clocky, den morgontröttes mardrömPotentiella affärsidéer finns överallt. Alla affärsidéer måste inte förändra världen. Ibland räcker det med att kombinera för användaren viktiga element såsom humor och funktion för att kunna skapa en produkt som människor vill ha i sina ägor.

Cow-pie Clock

Fråga bara Kristin Murdoch. Kristin fick sin snilleblixt när hon vandrade längs med Grand Canyons hisnande stup. Framför sig på stigen så uppenbarade sig en komocka, en hög med skit så fin att Kristin blev stående framför miraklet under en lång stund i ett närmast transliknande tillstånd. Den mindre fascinerande odören lät henne inte skrämmas, Kristin stoppade ned den ljumna avföringen i små plastpåsar, fast besluten att förverkliga den idé som hade kommit till henne där hon stod i det månliknande landskapet och betraktade den prydligt upplagda högen framför sina fötter.

En naturlig klocka

För Kristin Murdoch var det aldrig något tvivel hur hon skulle använda skiten. Att göra en klocka av kodynga kräver ändå ett visst mått av kreativitet, inte många skulle se samma möjligheter som Kristin såg när hon begrep att hon skulle kunna tjäna pengar på en klocka gjord av detta naturliga material. Kanske var det just omgivningen som gav henne denna invigelse, den där känslan som då och då dyker över oss alla men som oftast snabbt slås ned av pessimisten inom oss. Den där kicken som väcker entusiasmen inom oss och försöker pusha oss till handling. Kristin vågade förverkliga sin vansinniga idé, trots att hon riskerade att bli förknippad med skit resten av sitt liv.

Gamla tankar i nya situationer

Ibland så räcker det med att tänka samma tankar som man alltid gör om man är i en ny omgivning. En ny omgivning ger dig möjlighet att sätta in dina tankar i ett annorlunda sammanhang och i det här fallet så var det kanske de rödskimrande kanjonernas vackra gestalter i bakgrunden som gjorde att den där komockan såg ut som något annat än just skit. Håller du alla dörrar öppna så kan du också räkna med att de annorlunda idéerna kommer att dyka upp, även om du får räkna med att en hel del av dem är ren skit. I det här fallet så spelade det ingen roll att idén rent ut sagt var skitdålig, Kristin bytte bara ut ordet ”dålig” mot ”klocka” och vips, där var den – koskitklockan.

Clocky

Morgonzombiens mardröm

En annan klocka som är betydligt mer rumsren är Clocky. Clocky är en riktig liten plåga och kan antagligen ses som den morgontröttes värsta fiende, för samtidigt som Clocky uppmärksammar dig om att det är dags att påbörja en ny dag med ett dödsföraktande tjut så rusar han iväg över sovrumsgolvet som en jamaikansk hundrameterslöpare. Försök själv jaga ikapp en pipande mistlur på hjul utan att bli klarvaken så får du se hur lätt det är. För dem med svagt hjärta så finns det en snooze-funktion som låter offret sova en liten stund till. Men man kan bara använda denna gudagåva en gång, för andra gången Clocky öppnar munnen och skriker ut sin glädje över morgonens annalkande så rusar han också obönhörligen iväg över golvet och lämnar sin herre inget annat val än att lämna sängen.

Clocky gör sitt jobb

Även om de flesta användare hatar Clocky över allt annat på morgonkvisten så tackar nog de flesta honom i det långa loppet. För ingen tycker om att stressa, och ingen vill komma för sent. Alla morgontrötta vet innerst inne att de måste gå upp, men något hindrar dem ifrån att följa den logik som de förstår men undermedvetet förtränger. Clocky utför den otacksamma uppgiften att bokstavligt talat släpa upp sin värd ur sängen och han gör det utan att ta illa vid sig när han får skäll för det.

Avrundning

I den här artikelserien har vi tagit upp allt ifrån skrockande jultomtar till klockor gjorda av skit, koncept så olika varandra att de vid en första anblick kan ses som idéer plockade på måfå. En del har blivit väldigt framgångsrika, andra har inte riktigt slagit igenom (ännu). Vissa kommer heller aldrig att nå den stora massan, men måste det verkligen vara målet att ha fyra Ferrari och nio Rolex? För en äkta entreprenör så är de ekonomiska incitamenten sekundära, det är när hon kan se förtjänsten i det hon gör utan att tänka i pengar som entreprenören kan börja utveckla kreativa idéer med potential. Och då kommer också den ekonomiska belöningen att komma automatiskt. Det gäller bara att göra det man verkligen tror på och aldrig ge upp. Indianernas regndanser fungerade, bara för att de inte slutade dansa förrän det började regna. Häng i.

ÄMNEN:

Välj kommun från listan