Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Guide för utlandsaffärer: Fokus Kina

Dela artikeln
måndag, 29 juni 2009 0

Med en yta på nästan 9,6 miljoner km² är Kina ett av världens största länder och samtidigt världens mest befolkade land med över 1,3 miljarder invånare. Kina står för världens i särklass snabbast växande marknader så potentialen är enorm.

Fakta om Folkrepubliken Kina

Huvudstad: Beijing (Peking)
Officiella språk: Kinesiska (Mandarin)
Valuta: Yuan (RMB är förkortningen och Kina heter valutan Renminbi)
Befolkningsmängd: 1,32 miljarder
Landyta: 9 596 960 km² (Sverige: 410 934 km²)
Huvudsaklig export: Kläder, skor, IT-utrustning, hushålls- och elektriska apparater.
Huvudsaklig import: Maskiner, utrustning, olja, IT-utrustning, metaller och råvaror.

Skoj fakta du kanske inte visste:

  • Wei Wei är Kinas största artist. Hon är en av dem som har sålt flest album i världen någonsin (över 200 miljoner!). Wei Wei bor numer i Sverige.
  • Den kinesiska muren, som tillhör ett av världens sju underverk, är över 630 mil lång och byggdes för att skydda mot anfall från norr.
  • Kina är världens största risproducent och står för ca 40 % av världens produktion och konsumtion.

Kinas flaggaVi frågade Exportrådet i Kina hur det är att starta och driva ett företag i Kina. Förhoppningsvis kommer dessa svar att hjälpa och inspirera dig. Svaren kan du ha nytta av oavsett om du vill starta eget på plats, flytta er nuvarande verksamhet, börja importera eller exportera från/till Kina eller på annat sätt göra affärer i landet.

1.    Vilka är de huvudsakliga skillnaderna i Kina jämfört med att göra affärer i Sverige? Har ni något konkret exempel?

Personliga relationer eller "guanxi" är väldigt viktigt för att skapa förtroende och för kinesen är en personlig relation eller visad uppskattning och tillit primärt för att en businessrelation skall ta form. Mat/måltider är centralt i den kinesiska kulturen så många affärer görs över en middag. I norra Kina är det också vanligt med stark sprit och mycket skålande.

2.    Vilka vanliga misstag brukar svenskar begå när de gör affärer i Kina?

Förmodligen att de kulturella skillnaderna lätt kan underskattas. Språkproblem och kommunikationssvårigheter kan lätt leda till problem om man inte tidigt uppmärksammar detta och tar det med i beräkningen t ex när man först skall ge sig in i landet ex. med bolagsbildning. Den ofta väldigt byråkratiska processen i Kina skall också tas i beaktande vid tidplanering etc.

3.    Vilka är de största utmaningarna när man gör affärer och driver företag i Kina?

Att finna ”rätt folk" kan vara en utmaning. Att försöka ta till sig den kinesiska kulturen, få med sig personalen etc. men ändå bibehålla och introducera det svenska bolagets företagskultur och kanske det svenska management sättet.

4.    Finns det några vanliga myter om Kina?

Ja, att förr eller senare kommer problem uppstå i affärerna med Kina; att kineserna är mästerliga på att kopiera; att kineserna är skrockfulla, att Kina är byråkratiskt och trögrott. En del av dessa "myter" stämmer in på verkligheten men inte nödvändigtvis. Det har hänt oerhört mycket i Kina under de senaste åren och utvecklingen går i ett rasande tempo.

5.    Vad har ni vanligen för ”dresscode” på ett affärsmöte?

Kineser tycker ofta om att bjuda stort och det kan förekomma mycket "red carpet treatment" - hämtning på flygplatser, middagsbjudningar etc. Klädseln är ofta formell, särskilt i början av bekantskapen men senare kan den bli mer "casual", särskilt vid middagar, teceremonier eller på golfbanan då kineser gärna ser att man spenderar fritid ihop också vid några tillfällen.

6.    Kan vem som helst starta eget företag i Kina eller krävs det särskilt tillstånd?

I praktiken kan man det, men ofta krävs en kapitalinsats på minst 100 000 SEK, handlar det om bolag kan det röra sig om ca en miljon. Feasibility study (förundersökning för att se om projektet har chans att lyckas och vad det kommer att kosta.) skall göras och det skall först vara klart inom vilken industri du skall göra business inom så att det är klart att det inte rör sig om någon "restricted" eller "prohibited" industri som tex inom media.

7.    Inom vilka områden eller sektorer är den största potentialen för utländska företag? Vilka affärsområden är heta?

Högteknologi, cleantech etc. är högprioriterade industrier där vissa skattelättnader kan erbjudas, men Kina är ett så enormt stort land likt en kontinent där efterfrågan varierar beroende på region och de förutsättningar som råder där.

8.    Har ni andra tips till företag som vill starta eget eller flytta sin verksamhet till Kina?

Gör en förstudie och förbered dig väl. Tidsskillnaden och avståndet samt språkproblem och Kinas enorma storlek manar till att man bör förbereda sig väl.

9.    Varför anser ni att Kina är ett bra land att göra affärer med och hur ser framtida möjligheter ut?

Kina står för världens i särklass snabbast växande marknader så potentialen är enorm. Kina satsar mer och mer på kvalitet och är redo att betala för den.

ÄMNEN:

Välj kommun från listan