Handeln är het. Svensken konsumerar allt mer och lägger en stor del av sina slantar på detaljhandeln. De senaste tio åren har tillväxttakten varit imponerande och överraskande, och enligt prognoserna kommer julhandeln i år återigen slå alla rekord- svenskarna kommer att julshoppa för 60 miljarder kronor.

Vissa aktörer har lett utvecklingen, tagit rätt beslut, gjort rätt investeringar i rätt tid. Andra har halkat efter och trots högkonjunktur och potentialer inte kunnat följa med i den snabba utvecklingen. Hur kan det komma sig? Hur lyckas man inom detaljhandeln idag?

Butikskonceptet- basen till framgång

Över det gångna seklet har detaljhandeln utvecklats från den lilla handelsboden till dagens köpcentra och megamarknader. I en storstad har kunden av i dag möjlighet att välja mellan hundratals butiker i sin närhet, de flesta med snarlika sortiment och priser.

Många gånger styrs därför valet av butik inte bara av reklam, sortiment och pris, utan av butikens tillgänglighet och mervärden som bemötande och upplevelse; saker som gör försäljningsstället annorlunda. Det har därför betydelse var butiken ligger, hur den ser ut och är planerad, vilken service som erbjuds och hur det känns för kunden att handla där.

Helheten av erbjudandet till kunden är det vi kallar ett butikskoncept. Ett annorlunda och starkt koncept kan bidra till att kunden föredrar en butik eller kedja framför konkurrenternas och väljer att återkomma år efter år.

Börja med affärsidén

Alla butikskoncept börjar med en affärsidé, en uttalad eller underförstådd tanke om vilket sätt du gör affärer på. Affärsidén berättar oftast vilka produkter som erbjuds, till vem, hur och också på vilket sätt. Den kan till exempel bygga på ett behov som inte är tillgodosett eller ett nytt sätt att handla.

Ju tydligare uttalad, desto lättare blir affärsidén att använda sig av som ett rättesnöre både vid långsiktig planering och i det dagliga arbetet. Ibland är den mycket utförlig formulerad, andra gånger bara en enkel mening. I en mindre kedja eller i en enskild butik kan den vara muntlig och hållas levande av en stark chef eller ägare. Min favorit är en humoristiskt formulerad affärsidé från Karlssons från Ullareds ”Vi säljer allting mellan himmel och jordfräs med god varukvalitet till bästa pris och ger kunden en upplevelse av att ha kommit till det mest välskötta lågprisvaruhuset med bästa priser och god kvalitet.”

Ett butikskoncept kan delas in i tre större delar:
1. Sortiment och pris. Vad är det du säljer och till vilket pris?
2. Butik, läge, miljö och bemötande. Hur ska du sälja?
3. Marknadskommunikation. Hur ska du bjuda in kunderna och få dem att återkomma?

Sortiment och pris- vad du säljer och till vilket pris

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.