Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Har Hitler blivit ett marknadsföringsverktyg?

Dela artikeln
tisdag, 30 april 2013 0

hitlerVem kunde tro att mannen som anses vara en av de mest ondskefulla människorna i hela världen, att han skulle bli associerad med marknadsföring? Ja, för i vissa delar av världen är detta en sanning. Vi går igenom flera exempel och avslutar med en frågeställning.

Hitler används i varumärke för klädbutik

En butiksägare i Ahmedabad i Indien fick stor medial uppmärksamhet när han använde sig av Hitlers namn för sin klädbutik. huffingtonpost.com

Inte nog med det – som pricken över I:et använde han sig dessutom av den välkända symbolen svastikan. Visserligen har symbolen av en svastika använts som en hinduisk symbol under århundraden, alltså även långt före det att Nazityskland började förknippas med symbolen. Men debatten var igång.

Trots att flera judar bad affärsinnehavaren att byta namn på sin affär vägrade Mr Shah att göra detta. Han berättade att Hitlers namn hade blivit ett effektivt marknadsföringsverktyg i jakten på att attrahera kunder. Genom att inte ha någon annan information på sitt visitkort förutom klädbutikens namn, så vallfärdade kunderna till hans butik av ren nyfikenhet. Så man kan definitivt säga att för den här klädbutikens ägare var det ett smart och effektivt drag.

Trots att affären nu har rivits håller ändå inte indierna med om att det berodde på att det var en dålig affärsidé. I själva verket har det också funnits flera andra affärsmän i Indien som har namngett sin verksamhet efter diktatorn med stort D.

  • År 2006 öppnade ett café i Mumbai som kallades för Hitler´s Cross
  • Samma år döpte ägaren till en biljardhall sin anläggning till Hitler´s Den
  • I maj 2011 använde sig ett internetföretag baserat i Tamil Nadu sig av namnet Adolf Hitler Inc innan de ändrade sitt namn till AHI ADS, vilket förstås är en förkortning av originalnamnet

Mein Kampf är studenternas favoritbok
Medan majoriteten av världen tycker att det som diktatorn har gjort är avskyvärt så finns det faktiskt andra som associerar hans namn med något positivt.

I Indien ligger också Hitlers bok Mein Kampf högt upp på topplistan över storsäljande böcker och dessutom finns det flertalet handelshögskolor i landet som har med boken på deras litteraturlistor över obligatoriska böcker. Även i andra delar av världen är boken en storsäljare. I Bollywood har också Hitlers namn använts i filmtitlar med diktatoriska huvudrollsinnehavare, exempelvis i Hitler Didi men också i en film som handlar om en lokal hjälte, Hero Hitler in Love

I BusinessWeek kunde vi för en tid sedan läsa att en professor i samhällsvetenskap berättade att populariteten bakom Hitlers namn inte beror på Indiens antisemitistiska åsikter.

Professorn förklarade att det snarare är så att Indierna anser att om inte Hitler hade försvagat det brittiska imperiet hade britterna aldrig lämnat Indien. Vidare menar han att det är mängden av exempel på starkt ledarskap som har fått indierna att beundra diktatorn. En annan professor som har intervjuat en grupp studenter som säger att Mein Kampf är deras favoritbok beskriver att deras beundran är tillskriven en politisk ideologi hos en man som fick saker gjorda.

Populärt även i andra delar av världen

Men hittar man bara detta fenomen i Indien? Nej, faktum är att även affärsverksamheter i andra delar av världen också har använt sig av diktatorn i sin marknadsföring.

  • Schampo i Turkiet: I en annonsfilm för ett schampo visades en film om Hitler med en dubbad röst som sade ”om du inte bär en kvinnas klänning, ska du inte heller använda hennes schampo”.
  • Viktminskning i Dubai: Ett viktminskningsföretag hade en annons med en bild på ett järnvägsspår på väg mot Auschwitz med en slogan som sade “säg adjö till dina kalorier”.
  • Mode i Sicilien: Ett klädesföretag använde sig av en bild på Hitler i rosa kläder i sin annonsering.
  • Vin i Italien: Den italienska vinproducenten Lundarelli har använt sig av texter som ”Ein Volk, Ein Reich, Ein Fuhrer”, ”Der Prosecco Vom Fuhrer” och ”Fuhrerwein” och dessutom har bilder på Hitler funnits på vinflaskorna. Hitlervinet har varit en del i en historisk serie som har gestaltat olika personligheter från historien. Det stannar inte heller bara vid Hitler, Lundarelli har också lanserat andra Nazi viner, med personligheter så som Göring, Himmler och till och med Eva Braun. Och om du undrar ifall vinproducenten också har med Stalin, Marx och Che Guevara på sina flaskor så är svaret ja.

Och det finns fler exempel än dessa ovan. En hel del exempel till och med. Här är en lista på ytterligare tio företag som har satsat på Hitler i sin marknadsföring.

Varför använda sig av Hitlers namn?

Medan vissa företag har tagit bort annonser med Hitler och bett om ursäkt för sådana handlingar så finns det också företagare som fortfarande tillskriver diktatorns namn för sin framgång. Dessa affärsmän kommer troligen inte att byta ut sitt namn eller följa efter den majoritet som ber om ursäkt.

  • Shah, den indiske klädbutiksinnehavaren, kämpade för att få behålla sitt butiksnamn eftersom han ansåg att Hitler aldrig har gjort något skadligt för Indien.
  • Prakash, som använde diktatorns initialer för sitt annonsföretag, har till och med sagt att han tycker om några av Hitlers idéer.
  • Lundarelli, vinproducenten, har belönats för originaliteten bakom sin idé och för den höga kvaliteten på deras viner. Den historiska vinserien står nu för 50 procent av deras totala produktion.

Med tanke på att en av de viktigaste faktorerna i en bra reklamtext är dess uppmärksamhetsvärde, kan man då säga att de ovanstående företagarna enbart tittade på texterna ur ett marknadsföringsperspektiv?

Är de medvetna om konsekvenserna av att använda sig av nazistiska teman? Eller befinner sig dessa företagare på gränsen till att vara antisemitiska? Har de varit okänsliga när de försöker tjäna på vad som har hänt i historien och på de handlingar som diktatorn har utfört? Eller vill de bara rida på vågen av popularitet kring hans namn?

Ja, det får du bestämma.

Välj kommun från listan