Att det skulle vara krångligare att rekrytera med hjälp av både sociala medier och det traditionella sättet menar Jenny är en missuppfattning.

- Processerna är snarlika; det gäller att du har en bra annons som är byggd på en bra kravprofil, klargör hon.

Vägen till en bra annons

Vägen till en bra annons ligger således i hur väl utarbetad kravprofilen är anser Jenny. En kravprofil ska vara detaljrik och rymma all information angående tjänsten och den kandidat som man söker.

- Denna information använder du sedan i din annons – men på ett säljande sätt. Vissa grejer kan dock vara bra att utelämna, som till exempel löneläget. Det passar sig bättre att diskutera i en privat konversation, berättar Jenny vidare.

Att annonsen blir bra är avgörande för vilka som kommer söka tjänsten, att be om hjälp om det finns oklarheter är därför något som Jenny rekommenderar.

- Har du ingen erfarenhet på området är det bättre att rådfråga en expert, annars kan den falla platt, fortsätter hon.

8 steg som underlättar nyrekryteringen

Att nå spridning

När annonsen är skriven är det dags att sprida den och det är här som sociala medier också kommer in. Är den skriven på rätt sätt samtidigt som man själv aktivt delar den kan den nå många potentiella kandidater. 

- Det är också här som sociala medier skiljer sig från det traditionella sättet; du kan inte bara sätta upp en annons och tro att det löser sig av sig själv utan du måste anpassa dig efter vilka egenskaper de har, förklarar Jenny.

Jenny rekommenderar här först och främst LinkedIn – förutsatt att funktionen att söka tjänsten med bara ett knapptryck inte är aktiverad.

- LinkedIn fokuserar på det professionella nätverket, vilket betyder att man kan publicera sin annons där, och få spridning i samma kanal. Dock finns där en funktion som kan strula till det – nämligen att man kan ansöka tjänsten genom att använda sin LinkedIn profil. Detta kan resultera i att man får in fel kandidater samtidigt som att man inte får tillräckligt mycket information om kandidaten, varnar Jenny.

8 bra frågor att ställa till kandidaten på intervjun

Även Twitter och Facebook är bra, men de handlar snarare om flöde och spridning än att berätta om själva tjänsten.

- Lägg upp annonsen på LinkedIn och sprid den på Facebook och Twitter så får du en bra samverkan, avslutar hon. 

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.