Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Hur du får en superidé på 12-minuter

Dela artikeln
torsdag, 03 januari 2008 2

Trögare än vanligt idag? Idétorka? Lugn och fin. Det här fixar vi snabbt och enkelt. Nu ska du få en smart metod att arbeta med när det känns extra trögt. Och metoden tar inte mer än 12 minuter. Låter det för bra för att vara sant? Följ de här enkla stegen så får du se själv. Du kommer att bli förvånad…

Hur 12 minuters-metoden fungerar

Den här metoden är så enkel att det är helt otroligt att ingen upptäckt eller skrivit om den förut. Det är tre enkla steg i den här processen. De första två stegen fixar du på två minuter. Och det tredje steget är du klar med på 10 minuter.

Här är de 3 stegen:

1. Skriv ner problemet som du vill lösa i form av en fråga (10 sekunder).
2. Skriv sedan så snabbt som möjligt ner alla potentiella svar på den frågan (1 minut och 50 sekunder):
3. Lämna problemet. Gör något annat som inte har med ditt företag eller problem att göra. Slappna av. Gör något kul (10 minuter).

Okej, nu tar vi en titt på detaljerna för varje steg i de här tre stegen.

Steg 1: Skriv ner problemet som du vill lösa i form av en fråga (10 sekunder)

Ta fram en bit papper (vanligt linjerat duger bra). Överst på sidan skriver du:

FRÅGA: Här skriver du din fråga.

Låt oss säga att du är helt blockerad. Du har ingen aning om hur du ska komma igång med annonsen. Eller låt oss säga att du har problem med någon del av annonsen. Då kan du till exempel skriva:

FRÅGA: Vilken del av annonsen ska jag börja med?

FRÅGA: Vad ska jag säga i rubriken för att få läsaren att läsa hela annonsen?

FRÅGA: Vad kan jag erbjuda läsaren så att hon kontaktar mitt företag?

FRÅGA: Vad ska jag säga i slutet av annonsen så att läsaren blir sugen på att besöka min webbplats?

Som du ser är de här frågorna tydliga och rakt på sak. Det ska dina också vara. Om du inte kan förklara problemet i en enkel mening är du inte tillräckligt tydlig med vad du vill uppnå. Och då är du inte redo att lösa ditt problem. Du måste lägga mer tid på att definiera och förstå ditt problem ordentligt innan du kan dra full fördel av den här processen. 

Men förutsatt att du har en tydlig förståelse för problemet du vill lösa så ska det inte ta mer än 10 sekunder att skriva din fråga.

Varför skriva ner frågan?

Du kanske undrar varför du ska skriva ner frågan om du redan har förstått vad problemet är? Varför kan du inte bara ställa frågan i ditt huvud istället för att skriva ner den?

Det finns faktiskt flera riktigt bra skäl till varför ska skriva ner din fråga.

Det första skälet är att om du inte kan skriva ner ditt problem i en enkel mening på 10 sekunder så är du oklar över vad du vill uppnå. När du skriver ner problemet får du ett tydligt svar på om du är klar över vad du vill uppnå. Du får omedelbart svar på om du är redo att gå vidare eller om du behöver förtydliga problemet ännu mer.

En annan sak som uppstår är det här: För många år sedan pluggade jag juridik på Uppsala Universitet. En kväll när jag slavade med en svår uppgift upptäckte jag en sak. När man har ett komplext problem framför sig så förtydligar man problemet enbart genom att skriva ner det. Själva nyckeln är att skriva ner problemet. På så vis hittar du svaret snabbare.

Dessutom kommer du att komma ihåg svaret långt efter att du har löst problemet. Något händer i hjärnan när du skriver ner något du undrar över. Jag vet inte vad, men något händer som gör att det går mycket snabbare och enklare att lösa problem.

Hela syftet med12-minuters metoden är att få igång ditt huvud för att skapa idéer och lösa problem. Därför är det första steget att skriva ner problemet i form av en fråga som din hjärna och undermedvetna får jobba med i första steget.

Steg 2: Skriv ner alla möjliga svar på din fråga så snabbt du kan (1 minut, 50 sekunder)

Syftet med det här steget är att spruta ur dig så mycket råmaterial du kan. Skriv bara ner alla svar du kommer på om din fråga. Skriv små fragment av möjliga svar. Skriv bara ord om det går bättre. Skriv meningar, idéer – allt som ploppar upp som möjliga svar. Bara låt pennan svischa fram över papperet. Skriv ner fakta, siffror. Skriv möjliga lösningar som dyker upp. Skriv bara ner allt, allt, allt. Och censurera inget. Oavsett hur löjligt det verkar eller låter. Skriv ner det i alla fall. Bedöm inte. Analysera inte. Bara skriv, skriv, skriv. 

Sa jag att du skulle skriva ner all information? Du kan inte bara tänka på det. Du måste skriva ut det. Den här processen hjälper din hjärna att släppa ur sig mängder med nya lösningar och idéer som du kan använda. Och det gäller inte bara för annonser utan alla typer av problem som du måste lösa. Det fina med den här metoden är att det går snabbt. Du susar snabbt och enkelt igenom på en minut och 50 sekunder.

Steg 3: Lämna problemet och gör något kul (10 minuter)

Lyssna noga: Det här steget är oerhört viktigt. Nu ska du göra: INGENTING.

Va? Ingenting? Just det. Ingenting alls. Ta rast. Arbeta inte. Försök inte få fram svaret på problemet. Gör något avslappnande istället. Läs inte. Kolla inte på TV. Det är för distraherande. Du ska göra något som är avslappnande för dig. Sprit? NEJ! Här är några förslag: Ta en promenad. Lägg dig på soffan och titta på när trädgrenarna fladdrar i vinden. Lek med hunden. Jonglera. Ta en tur med bilen. Ta en dusch. Eller gör något annat som du blir avslappnad av och som inte har med jobbet att göra.

Syftet med det här steget är att låta din hjärna, närmare bestämt ditt undermedvetna, arbeta med problemet. Ditt undermedvetna behöver bearbeta informationen som du har skrivit ner för att kunna ge dig svaren. Lösningar på problem och idéer som du kan ha nytta av.

Och som du ser behöver du inte göra mycket för att få igång processen. När du har gjort steg ett och två så sätter din hjärnas naturliga problemlösarprocess igång utan att du är medveten om det. Se dock till att du har papper och penna i närheten. Eller ännu bättre skaffa ett fickminne, en sån där liten bandspelare som du kan ha i fickan så att du direkt kan prata in idéer du får. För du kommer att få många idéer när du minst anar dem. I duschen, på middagen, när du handlar, hämtar ungarna på dagis eller på något annat ställe när du minst anar det. Ha därför alltid papper och penna eller ett fickminne med dig.

Håll i dig – nu kommer resultaten!

Det är nu som det magiska börjar. De flesta gånger du gör det här så kommer lösningen när du minst anar det, när du bara slappar. Lösningen kommer att poppa upp från ingenstans. Om det händer, skriv ner lösningen och du är klar.

Om det av någon anledning inte händer så är det här nästa steg. När 10 minuter har gått slå dig ner med papper och penna och skriv ner den första lösningen du tänker på. Skriv sedan ner två extra lösningar till bara för att vara på den säkra sidan.

Spendera en minut på att gå igenom de här lösningarna. Jag garanterar att åtminstone en av dem har exceptionellt bra potential och är lösningen på din frågas problem.

Visst verkar det enkelt? Det är enkelt. Och metoden ger riktigt bra resultat snabbt. Du kan använda den när som helst. Till vilket problem som helst. Alltid när du behöver nya idéer till produkter, din marknadsföring, till dina annonser – helt enkelt till alla problem du vill lösa, professionella eller privata. Du kan använda den till att få bra idéer till små projekt som stora och till och med för att fatta stora beslut i livet. Nu är det din tur. Prova 12-minuters-metoden nu på en gång. Och låt mig veta vilka resultat du har fått av den.

Kommentarer

  • HA
    HA måndag, 30 mars 2009

    Hahah! Man kan aldrig läsa för mycket av dina texter menade jag givetvis.

  • HA
    HA måndag, 30 mars 2009

    Bra skrivet, Krister. Har i och för sig läst detta i din bok "100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat", men man kan aldrig läsa för lite av din text. Bra jobbat! :-)

Välj kommun från listan