Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer

Hur du utformar säljande annonser på eBay & Tradera

Dela artikeln
tisdag, 27 september 2011 1

Läs del ett om dropshipping här.

Du har tre element att arbeta med; Rubrik, text/varubeskrivning och bilder. Tradera ger dig möjlighet att utnyttja 60 nerslag/tecken för att skapa din rubrik. eBay ger dig nu 80 nedslag för samma sak. På eBay kan du mot ersättning också ha en underrubrikrad i anslutning till huvudrubriken.

Utnyttja rubrikraden maximalt, med de rätta orden
Din omsättning beror på hur du bär dig åt här. Träna på att alltid ha maximalt tillåtna antal nedslag i annonsrubriken. Kan kännas knepigt i början men det är här som de rätta orden/sökorden måste finnas med, D.v.s. de ord som dina tilltänkta kunder sitter och skriver in när de söker sådana varor som du vill sälja.

Träna på att skriva långa rubrikrader
Det måste inte vara 100 % korrekt språkform här. Och absolut inte s.k. annonscopy. Produktnamn, användning, egenskap, varumärke, märkning, storlek, modellnummer ev. årtal o.s.v. som kan vara relevant. Låtsas att du är personen som sitter och skall leta efter varan på nätet när du författar annonsrubrikerna.

Träna på att skriva långa varu- och auktionsbeskrivningar
Tradera ger dig möjlighet att använda 7000 nedslag/tecken för att beskriva din produkt, fördelarna med den och visa hur lätt man handlar. Här avgörs säljresultatet. Ändå är det massor av dina konkurrenter som inte utnyttjar denna enastående möjlighet. Häpnadsväckande!

Kundämnen läser gärna långa texter
Tro inte på sådana som säger att - ”folk läser inte långa texter.” Det är charlataner som har noll koll på påverkansteknik, som saluför sådana åsikter. Det fungerar så här: den som står i begrepp att köpa en viss produkt läser gärna allt om ämnet. Den som skall köpa en bil läser alla bilannonser och särskilt annonser om sitt favoritmärke. Självklart – eller hur?

Den hårda sanningen om den grymma verkligheten
Så här är det; Även om en person bestämt sig för att köpa just exakt en sådan vara som du vill sälja, så kan du vara övertygad om att han vill dra direkt när han sett din annons. Varför? Jo, för att se om han kanske kan få ett bättre erbjudande någon annan stans.

Alla tillgängliga mätningar visar att ett kundämne/prospekt återkommer kanske fyra, ja upp till sju gånger innan vederbörande bestämmer sig för köp. Det gäller all annonsering – också på nätet.

Annonsen med lång text vinner affären
Skapar du förtroende genom omfattande beskrivning av användarfördelarna med din vara och visar i ord, steg för steg hur man gör en säker och trygg affärstransaktion genom att välja just din produkt, så kommer man lättare ihåg just din annons i jämförelse med andra och kommer tillbaka. Lång rubrik och omfattande beskrivning hjälper alltså Kundämnet att förvandla sig själv till Prospektstadiet. Så spöar du konkurrenterna med hästlängder. Se deras torftiga annonser!

Konst kommer av att kunna och upprepning är kunskapens moder
Öva och experimentera så att du blir bra på att göra långa annonsrubriker och omfattande varubeskrivningar. Din vara har ingen som helst egen inbyggd dragningskraft. Du måste själv skapa intresset.

Du måste fånga kundämnet så att vederbörande blir intresserad, vill veta mera, kvalificerar sig till att bli prospekt och vill komma tillbaka. Beskriv användarfördelarna och uppmana läsaren att begära fördjupad information och fler bilder på objektet. Tacka för att han besöker din annonssida.

Glöm inte att skapa trygghet med affärsinformationen
Berätta om och beskriv köptryggheten; Beskriv tydligt i din annons allt om garantier; Fullt-Nöjd-Eller-100 %-Pengarna-Tillbaka-No-Questions-Asked-Garanti är det som gäller. Faktum är att ju längre tidsgarantier du erbjuder desto färre reklamationer får du.

Berätta om och beskriv leveranstryggheten
Hur varan kommer fram i bästa skick; Beskriv vilken transportör du använder och hur varan är försäkrad och spårbar under leveransen. Involvera prospekt i val av transportör om han har särskilda önskemål

Berätta om hur kunden kan betala
Om du kan erbjuda olika alternativ som insättning på bankkonto, Plusgiro. IBAN-transaktion, Payson eller Paypal. Framhåll då detta. På Tradera bör du ha alla alternativen. Internationellt är det PayPal som gäller. Inom EU kan du också erbjuda IBAN-överföring.

Ange alltid fraktkostnaden också i auktionstexten
Även om det också skall göras på annan särskild plats i registreringen. Tacka för att vederbörande besöker din annons, önska lycka till med budgivningen och hälsa välkommen åter.

Använd om möjligt alltid maximalt tillåtna antal bilder
På Tradera kan du ha upp till 5 bilder på ditt objekt. På eBay har du 12 bildrutor till ditt förfogande. Bilder bidrar till att förlänga prospekts närvaro och stärker minnebilden. Erbjud fler bilder i din auktionstext.

Hur du packar din sålda vara avgör din framtid som e-handlare

Anledningen till att du befinner dig på Tradera och eBay är att du här skall bygga ett lönsamt register på trogna och återkommande kunder, och samtidigt få betalt under tiden du bygger registret.

Visa din nya kund hur mycket du uppskattar den personen
Genom att slå in och förpacka varan på ett lika estetiskt som noggrant sätt. Lägg med en personligt utformad hälsning. Erbjud en nykundspremie på nästa köp. Lägg med en katalog om du har, eller nyhetsblad eller annan säljinformation. Att skaffa en ny kund har traditionellt varit kostsamt. Tack vare eBay och Tradera blir redan första affären lönsam och ditt kundregister blir företagets värdefullaste tillgång.

Lycka till! – sky is the limit…

Kommentarer

  • Marcus
    Marcus fredag, 11 januari 2013

    Bra tips, det tackar vi för!

Välj kommun från listan