Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Garanti

Garanti 18 jul 2007 17:33 #10340

Tjena!

Jag har ett problem ang garantin.

Om det ska lämnas garanti på en produkt, tex en dvd spelare på 1 år...

Så finns det regler på hur kunden måste lämna in denna produkt till mig för att jag ska lämna in den där jag införskaffade den...?

Menar, om jag säljer dvd spelaren till någon 20 mil ifrån mig, sedan så kommer de fram att det e fel på produkten 6 månader senare.

Så till själva frågan, är jag ansvarig för att bekosta kostnader för leveransen? Eller kan man skriva dit att kunden ansvarar för leveransen? Detta har gjort att jag förlorat en del hår på sistone...

Funderaringar någon?

// V.

Jag kan knappt formulera mig när det gäller detta.

SV: Garanti 18 jul 2007 19:13 #10344

Du som säljare är ansvarig att tillämpa konsumentköplagen (eller konsumenttjänstlagen om du säljer en tjänst). Det innebär att kunden kan kräva att du avhjälper felet inom garantin. Men det finns även något som heter reklammationsrätt, denna är idag lagstadgad i EU till minst 3 år. Reklammationsrätt och garanti blandas ihop väldigt ofta. Reklammationsrätt förutsätter att kunden kan påvisa att felet som uppkommit beror på ett produktionsfel i produkten som funnits då produkten avlämnats.

Garanti är då något går sönder men inte på grund av vårdslöshet etc. Det är alltså inte fel att en produkt inte håller mer än 1 år och 1 månad om man nu ger 1 års garanti. Kunden kan då inte reklammera produkten med avseende på reklammationsrätten eftersom det inte funnits något produktionsfel.

Reklammationsrätt är till för att skydda kunderna mot "oseriösa företag" och dåliga produkter som inte kvalitetstestas. Garantin är en förmån från tillverkaren till kunden som säger något om varans kvalité och hållbarhet.

För att svara på din fråga om du måste bekosta frakten så är svaret ja enligt min bedömning. Det finns personer som påstår att du inte kommer behöva göra det men i slutändan kommer det bli dyrare för dig att hamna i en konflikt med en kund.
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (www.proenzy.com)

Välj kommun från listan