Starta
Driva & Utveckla
Marknadsföring
Ekonomi
Mer
Välkommen, Gäst
E-post: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan?

30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 09 apr 2008 14:27 #17431

Hej alla.
Skäms att jag inte har varit här på ett tag. Jag har en liten fråga till er som har kunskaper och erfarenhet av hemsidor och kodning.
jag står i en ny fas, vill investera lite mer avancerade funktioner till hemsidan.
Inloggninssystem och att kunden själv kan gå in och ändra sina annonser.
Fick ett förslag idag från en webbyår att det kan kosta upp till 100 000.
Är detta priset rimligt? Jag tycker det låter hemskt mycket pengar ;)
Tacksam för din åsikt

med glada hälsningar
therese

SV: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 09 apr 2008 15:48 #17432

Omöjligt att säga utan mer information, men spontant känns det mycket. Se till att få in lite fler offerter så du har något att jämföra med. Finns ju om inte annat flera som sysslar med webutveckling här på forumet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

SV: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 09 apr 2008 15:53 #17434

Jepp, jag väntar på fler offerter från andra företag.
Blev bara lite förvånad över priset. Tack för ditt svar.
Ska spana in datanissarna här på forumet.
Ha det bäst

SV: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 09 apr 2008 19:00 #17439

Upplever samma problem. Hur ska man veta vad man får för pengarna och vad som är rimligt?
Finns inga standard mallar man kan fylla i till webb företagen så man vet att alla svara på samma offert-förfrågan? Jag menar om jag ska skruva upp en el-central så lämnar jag ett fast pris och kunden vet vad han får och även att det kommer att fungera  :bravo. Så fungerar det inte när man gör hemsidor.
Lägger företag A 10 timmar på grafiken och företag B 2 timmar blir det klart skillnad i pris. Hur ska jag se skillnad på det som är hantverkare?
Mikka

SV: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 09 apr 2008 20:03 #17441

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3

Upplever samma problem. Hur ska man veta vad man får för pengarna och vad som är rimligt?

Hur ska jag se skillnad på det som är hantverkare?
Mikka


Det kommer du tyvärr inte kunna göra utan att sätta dig in i deras arbete och det kommer kräva mer tid av dig. Men framförallt viktigt att du kan få till en bra dialog och känenr att du kan få service för det arbete som utförts om något behöver ändras.

Kan du ställa en bra kravspec på innehåll så underlättar det för att få fram en någorlunda vettig och likvärdig med underlag uppbyggd offert från olika företag.

Priserna differerar ganska kraftigt. Vissa är uppskattade priser i motsvarande konkurrenssituation och värde av produkt som man överlämnar, andra är priser baserade på de egna kostnaderna och lön de tredje är det mediavärde som en byrå/leverantör genererar som ett extra värde där deras arbete omnämns i olika media pga uppmärksamhet och således ger mervärden i form av gratisreklam.

I ett större företag där arbetet blandas ut på övrig personal kan således timpriserna bli högre än på mindre företag medans hemma'snickrarna' kan hålla orimligt låga priser. Ett företag som har en god renommé och medievärde kan ta ut de priser de själva avser att sätta men de väljer också avsiktligt vilka kunder de vill göra arbete för eller rent av pitcha idéer mot. Hemmasnickaren kan tyvärr bidra till att kostnaden blir därefter i förlust och tyvärr ger en felaktig prisbild av egentligt marknadsvärde.

Så det bästa du kan ge är ett bra underlag. Jämför referenser/begär in referenser för det finns Många fuskreferenser, dvs ej befintliga företag eller projekt som visas upp som demo. Och värdera vad dina mål är och hur, de du nu väljer vara intressanta, verkar agera utåt för att ge dig mervärden. Men det kan bland demovarianterna finnas bra och nya aspiranter som faktiskt kan göra något vettigt desa är alltid en risk att starta med men kan i långa loppet ge en god relation att bygga något med för löpande verksamhet och utveckling.

I en kreativ process, och det borde du som hantverkare känna till, så är tidsangivelsen en uppskattning baserad på tidigare liknande erfarenheter, men kan gå både uppåt och nedåt i slutändan beroende på väder vind och andra omständigheter. I huvudsak gäller det då att täcka möjliga tidsförluster innan de uppstår. Ett högre timpris eller högt fast pris gör det per automatik och ger större spelrum för att prova sig fram tills resultatet känns gott nog att överlämna åt kund. Huruvida företag A eller B lägger mer eller mindre tid säger egentligen inget om hur bra resultat de levererar. De kan prestera lika bra arbete som varandra eller helt olika bra.

Tyvärr. Men grunden är alltid att våga föra en dialog, berätta om sig själv, sin idé och våga fråga. De flesta är rädda för den och då försvinner möjligheterna och det blir ett rakt och kallt beräknat pris.

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB

Med vänliga hälsningar

Må väl!

SV: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 09 apr 2008 21:43 #17443

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Hej!

Mycket intressant diskussion detta!

Mikka, håller med till 10000000 % (ledsen Mojo  :P)

Det jag reagerar på / undrar över:

Det kommer du tyvärr inte kunna göra utan att sätta dig in i deras arbete


Jo det är självklart, men jag vill ju inte det och därför vill jag köpa tjänsten. Låt säga att Mikka säger samma sak till sina kunder.

"om du läser El på högskolan i tre år och lär dig mitt arbete så kommer du förstå varför jag debiterar ditt och datt"  :o

Priserna differerar ganska kraftigt. Vissa är uppskattade priser i motsvarande konkurrenssituation och värde av produkt som man överlämnar


Detta sitter ju i betraktarens ögon och kan endast avgöras av ett tränat öga (eller?). Det du säger är att om designern själv gillar vad han/hon gör kan han/hon sätta ett högre pris  :o :o

I ett större företag där arbetet blandas ut på övrig personal kan således timpriserna bli högre än på mindre företag medans hemma'snickrarna' kan hålla orimligt låga priser.


Ja så är det alltid men jag som kund frågar oftast efter samma sak. "Hej jag behöver en hemsida som visar mina bla bla bla. Om dom "snickrar hemma" eller inte spelar mig som beställare ingen roll om dom uppfyller mina krav  :o :o :o

Hemmasnickaren kan tyvärr bidra till att kostnaden blir därefter i förlust och tyvärr ger en felaktig prisbild av egentligt marknadsvärde.


..och vise versa. vill man sälja kryddor på nätet KAN man ringa VM data och helt säkert bygga en webbutik som fungerar för 2 000 000 SEK men är den bättre än en opensourcebutik? Stora företag och gott renommé betyder inte att man får en produkt som är värd pengarna, eller ens bättre än "hedliga Harrys hemsidor INC"

Så det bästa du kan ge är ett bra underlag


Om jag inte förstod Mikka fel så var det precis det han ville ha en mall för.

Jämför referenser/begär in referenser


Men det säger inte mig något. Om jag visste hur en bra hemsida ska göras hyr jag inte in en webbyrå.

I en kreativ process, och det borde du som hantverkare känna till, så är tidsangivelsen en uppskattning baserad på tidigare liknande erfarenheter, men kan gå både uppåt och nedåt i slutändan beroende på väder vind och andra omständigheter.


Det är få förunnat nu för tiden att kunna säga så. I de flesta branscher jag känner till lämnar man en offert sen får man stå för det priset. Regn som sol. Ska man bygga upp en vägg i gips eller transportera en vara till Malmö så kan man inte fuska. Hur kan jag se om en webbyrå lägger ner 10 minuter eller 10 dagar som lekman?

Huruvida företag A eller B lägger mer eller mindre tid säger egentligen inget om hur bra resultat de levererar. De kan prestera lika bra arbete som varandra eller helt olika bra.


Ja men de flesta jag talat med tar betalt per timme eller som du själv säger

så är tidsangivelsen en uppskattning baserad på tidigare liknande erfarenheter, men kan gå både uppåt och nedåt i slutändan


:o :o :o :o


Tyvärr. Men grunden är alltid att våga föra en dialog, berätta om sig själv, sin idé och våga fråga. De flesta är rädda för den och då försvinner möjligheterna och det blir ett rakt och kallt beräknat pris.


Ja ni debiterar ju per timma så man vågar inte fråga för mycket  :giggle Sen är det ju så att med de priserna som är i dag så borde man kunna kräva att man som lekman inte ska behöva bygga hela hemsidan innan byrån tar över. 

Rätta mig gärna om jag har fel Mojo men är det inte så att det finns standarder som bör och ska följas när man bygger en hemsida om man vill leverera en bra produkt till sina kunder och kalla sig för professionell?

Då menar jag inte W3C och liknande. Jag menar hur besökaren beter sig på en hemsida och hur man ska göra för att få han/hon till att göra just det jag vill som beställare.
Alla mataffärer vet att man ställer mjölken längst in i affären och på så vis får man kunden att passerar allt annat han/hon inte behöver men inte kan motstå att köpa  :vissla innan dom kommer fram till just mjölkdisken.
Man kan läsa på om industridesign i 45 sek så vet man vilka färger man ska använda för att förstärka vissa budskap.  På internet gäller samma regler och standarder men är man "kreatör" kan man tycka att vissa saker är rätt och fel utan att ha varken statistik eller kunskap inom området "jag tycker lila färg är snygg" räcker ofta. Designers ego övertrumfar vetenskap  :nono

Med de priser och de fantastiska statistikverktyg som finns borde man kunna kräva av en yrkesman och hela webdesign/webbyrå branschen att dom ska klara av lite mer än att kläcka ur sig vad dom tycker och vad dom anser är bra och till nytta för mig. Jag vill XXX veta att det är bra om jag ska betala dom (ibland) tre gånger mer än en elektriker som måste veta vad dom sysslar med.

Jag vill nog på mitt lilla vis säga att jag tycker att det är på sin plats att ni för er egen skull och för alla era kunders skull ser till att skaffa någon form av certifiering / standard annars är risken att ni fördärvar er egen bransch och företag som Yreg kommer att ta över. Med Yreg vet man i alla fall vad man får ;-)

Prisvariationer jag upplevt:

Bannerkampanj:

Företag A 35 000
Företag B 1500

Hemsida:

Företag C 500 000 för 1/4 del av produktplanen, resten "får vi se"  :o)
Företag D 35 000 för allt.

Fyra olika företag och två identiska, välskrivna och detaljerade produktplaner.  :vissla


MVH

R

SV: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 10 apr 2008 05:25 #17444

  • Mojo
  • Mojo's Avatar
  • OFFLINE
  • Ivrig postare
  • Inlägg: 1616
  • Tack mottaget: 3
Mikka, håller med till 10000000 % (ledsen Mojo  :P)

Be inte om ursäkt :P

Det jag reagerar på / undrar över:

Det kommer du tyvärr inte kunna göra utan att sätta dig in i deras arbete


Jo det är självklart, men jag vill ju inte det och därför vill jag köpa tjänsten. Låt säga att Mikka säger samma sak till sina kunder.

"om du läser El på högskolan i tre år och lär dig mitt arbete så kommer du förstå varför jag debiterar ditt och datt"  :o


Nu är mina ord som du citerar inte tänkta som ett argument utan precis som du skriver "därför vill jag köpa tjänsten". Dvs man får ta det onda med det goda. Har man inte kunskaperna får man utgå från det man vet och vilka behov man anser sig behöva fylla. En jämförelse med offerter ger ett genomsnittspris vad som kan anses brukligt och rimligt

Priserna differerar ganska kraftigt. Vissa är uppskattade priser i motsvarande konkurrenssituation och värde av produkt som man överlämnar


Detta sitter ju i betraktarens ögon och kan endast avgöras av ett tränat öga (eller?). Det du säger är att om designern själv gillar vad han/hon gör kan han/hon sätta ett högre pris  :o :o


Vad jag säger som i fallet som rör specialkomponenter där kunden har för avsikt att tjäna löpande pengar på den komponenten så får man ta det i beaktande vid prissättning ja. Om jag skapar en tecknad profilfigur. Som kunden vill ha full nyttjanderätt till och kan placera i olika sammanhang så som merchandisingprodukter, tapeter eller andra säljbara produkter så går det således inte längre att enbart beräkna ett pris på timmarna man lägger ner för skapandet. Här debiterar olika designers på olika sätt. Vissa ställer en fast klumpsumma, vissa begränsar avtalet att löpa ett begränsat antal år ex 3 för att sedan tecknas om. Vissa ställer krav om vidare utvecklingsrätt och andra krav på royalty. Det enklaste om man vill ha full koll är att anställa den egna designern som sitter på plats och utför uppdraget då har man full koll på tiden och samtidigt bibehåller man rättigheterna om inte särskilda anställningsavtal är skrivna.

I ett större företag där arbetet blandas ut på övrig personal kan således timpriserna bli högre än på mindre företag medans hemma'snickrarna' kan hålla orimligt låga priser.


Ja så är det alltid men jag som kund frågar oftast efter samma sak. "Hej jag behöver en hemsida som visar mina bla bla bla. Om dom "snickrar hemma" eller inte spelar mig som beställare ingen roll om dom uppfyller mina krav  :o :o :o


Om det rör en fast produkt eller tjänst frågar kunden efter samma sak. Men när det rör sig om design som INTE utgår från sk templates (Mallar) så får man tidigt inse att varje kund är unik i sin förfrågan.

Hemmasnickaren kan tyvärr bidra till att kostnaden blir därefter i förlust och tyvärr ger en felaktig prisbild av egentligt marknadsvärde.


..och vise versa. vill man sälja kryddor på nätet KAN man ringa VM data och helt säkert bygga en webbutik som fungerar för 2 000 000 SEK men är den bättre än en opensourcebutik? Stora företag och gott renommé betyder inte att man får en produkt som är värd pengarna, eller ens bättre än "hedliga Harrys hemsidor INC"


Det beror på den egna värderingen och behoven man har samt om man har gjort en tillräcklig analys av sin målgrupp så att man täcker in dem och deras behov.

Så det bästa du kan ge är ett bra underlag


Om jag inte förstod Mikka fel så var det precis det han ville ha en mall för.


Ja men eftersom webben är så snabbt föränderlig och att det finns så många olika programspråk, databaser, funktioner mm för just webb så blir det inte praktiskt att ha en basmall att utgå från. Hade man frågat om offert på en existerande mall som man vet hur den ser ut så underlättar det kommunikationen.

Jämför referenser/begär in referenser


Men det säger inte mig något. Om jag visste hur en bra hemsida ska göras hyr jag inte in en webbyrå.


Referenserna är till för att ge dig andras åsikt om företaget du är intresserad av att arbeta med. Av dessa kan du få reda på många olika saker om företaget samt se vilka referenser som är sanna.

I en kreativ process, och det borde du som hantverkare känna till, så är tidsangivelsen en uppskattning baserad på tidigare liknande erfarenheter, men kan gå både uppåt och nedåt i slutändan beroende på väder vind och andra omständigheter.


Det är få förunnat nu för tiden att kunna säga så. I de flesta branscher jag känner till lämnar man en offert sen får man stå för det priset. Regn som sol. Ska man bygga upp en vägg i gips eller transportera en vara till Malmö så kan man inte fuska. Hur kan jag se om en webbyrå lägger ner 10 minuter eller 10 dagar som lekman?


I de flesta branscher bör man alltid lämna en offert. Det låter som om du utgår från att offerten är ett fast pris? En offert kan likväl innehålla ett tidspris. Jag skulle säga att tidspriset ger upphov för mindre fusk än ett lågt satt fast pris. Jag som lekman kan inte se skillnad på om det tar dig 10 min eller 10 dagar att bygga en gipsvägg, vilka kringutrustningar du behöver köpa in för att bygga den, om verktygen ser olika ut beroende på om väggen är rund eller platt. Eller om en vara som ska transporteras till Malmö samkörs med andra varor för att leverantören vill tjäna mer pengar.


Tyvärr. Men grunden är alltid att våga föra en dialog, berätta om sig själv, sin idé och våga fråga. De flesta är rädda för den och då försvinner möjligheterna och det blir ett rakt och kallt beräknat pris.


Ja ni debiterar ju per timma så man vågar inte fråga för mycket  :giggle Sen är det ju så att med de priserna som är i dag så borde man kunna kräva att man som lekman inte ska behöva bygga hela hemsidan innan byrån tar över. 


Hur vi debiterar är beroende på uppdragens art så fråga på men gärna utanför forumet :P

Vad man ska kräva av en byrå är att få en mockup/skiss på hur det kan se ut och ett schema över hur navigeringen går till. Då kan man se om designen passar och om det överensstämemr med de egna behoven. Men man ska vara medveten om att de flesta debiterar för att ta fram detta vilket få småföretag är villiga att betala för. Dessa inser tyvärr inte att när mockupen är klar är i stora drag den grafiska designen klar bortsett från att all grafik ska klippas upp och sparas i lämpligt format och storlek samt namnges på ett passande sätt.



Rätta mig gärna om jag har fel Mojo men är det inte så att det finns standarder som bör och ska följas när man bygger en hemsida om man vill leverera en bra produkt till sina kunder och kalla sig för professionell?

Då menar jag inte W3C och liknande. Jag menar hur besökaren beter sig på en hemsida och hur man ska göra för att få han/hon till att göra just det jag vill som beställare.
Alla mataffärer vet att man ställer mjölken längst in i affären och på så vis får man kunden att passerar allt annat han/hon inte behöver men inte kan motstå att köpa  :vissla innan dom kommer fram till just mjölkdisken.
Man kan läsa på om industridesign i 45 sek så vet man vilka färger man ska använda för att förstärka vissa budskap.  På internet gäller samma regler och standarder men är man "kreatör" kan man tycka att vissa saker är rätt och fel utan att ha varken statistik eller kunskap inom området "jag tycker lila färg är snygg" räcker ofta. Designers ego övertrumfar vetenskap  :nono


Bortsett från W3C. Det finns analyser på hur folk interagerar på olika sidor och det finns verktyg att komplettera sin webbsida med för att se mönster i den interaktionen både visuella verktyg men även enkla mätbara statistikverktyg som de flesta av oss känner till för att kunna mäta sin trafik på webbsidan. Olika beteendevetenskapliga studier berättar mycket med utifrån olika perspektiv och normer.
Det finns många olika tyckare inom design för dessa gäller det att hänga med i trenderna eller vara nyskapande. De senare har ett tuffare arbete då de hela tiden måste provocera fram nya koncept. Alla lyckas inte men det är naturligt då konsumenternas beteenden inte alltid matchar fördefinierade. Om det är detta du kallar designers ego vet jag ej om jag kan instämma. Ibland måste designern våga prova sig fram till kostnad eller vinst för sin egen renommé.

Med de priser och de fantastiska statistikverktyg som finns borde man kunna kräva av en yrkesman och hela webdesign/webbyrå branschen att dom ska klara av lite mer än att kläcka ur sig vad dom tycker och vad dom anser är bra och till nytta för mig. Jag vill XXX veta att det är bra om jag ska betala dom (ibland) tre gånger mer än en elektriker som måste veta vad dom sysslar med.

När kunden har sådana önskningar och för att byrån ska veta att det är bra och mätbart rätt för dig som kund så görs en marknadsundersökning för dessa projekt. Den får man då betala för. Därav ytterliggare ett skäl till att priserna stiger.

Jag vill nog på mitt lilla vis säga att jag tycker att det är på sin plats att ni för er egen skull och för alla era kunders skull ser till att skaffa någon form av certifiering / standard annars är risken att ni fördärvar er egen bransch och företag som Yreg kommer att ta över. Med Yreg vet man i alla fall vad man får ;-)


Om branschen vill ha Yreg som leverantör så får dem det. Jag vill inte nämnbart gå in mer på dem ;-)
Det finns mängder med certifieringar och certifieringar inom specifika områden eller program. Men det finns inget som i ett kreativt arbete skyddar från att levererade arbeten ibland inte når hela vägen fram. Du kan vara hur duktig som helst som Auktoriserad revisor men det är inga garantier för att du får in jobben. Dina referenser dock som jag nämnde innan kan ge en viss fingervisning av vad andra tycker om dina utförda arbeten precis som att jämföra priser på Pricerunner eller Prisjakt.

Prisvariationer jag upplevt:

Bannerkampanj:

Företag A 35 000
Företag B 1500


Här är en fråga om målgrupp och antal exponeringar/träffar. Eftersom det är så flyktigt rört säger det mig inget mer än at tpriserna är olika

Hemsida:

Företag C 500 000 för 1/4 del av produktplanen, resten "får vi se"  :o)
Företag D 35 000 för allt.

Fyra olika företag och två identiska, välskrivna och detaljerade produktplaner.  :vissla

MVH

R


Samma här.

Med väniga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
Må väl!

SV: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 10 apr 2008 06:57 #17451


Det kommer du tyvärr inte kunna göra utan att sätta dig in i deras arbete


Jo det är självklart, men jag vill ju inte det och därför vill jag köpa tjänsten. Låt säga att Mikka säger samma sak till sina kunder.

"om du läser El på högskolan i tre år och lär dig mitt arbete så kommer du förstå varför jag debiterar ditt och datt"  :o


Fast det är ju så det är. Min far är verksam snickare sedan nästan 40 år. "Att sätta upp en vägg, det är ju bara att spika. Det kan väl inte ta mer än några timmar?" Det är inte alla kunder som har en aning om vad en tjänst innebär eller medför, eller utan att vara insatt i hållfasthet och energiteknik har en aning om hur en vägg ska göras annorlunda beroende på var den används.



Priserna differerar ganska kraftigt. Vissa är uppskattade priser i motsvarande konkurrenssituation och värde av produkt som man överlämnar


Detta sitter ju i betraktarens ögon och kan endast avgöras av ett tränat öga (eller?). Det du säger är att om designern själv gillar vad han/hon gör kan han/hon sätta ett högre pris  :o :o


Precis, jag kan beställa en specialgjord möbel från en möbelsnickare i stockholm och betala 1500 kr/h, eller så kan jag köpa min byrå på ikea. Vad som är bra eller prisvärt beror på vad jag vill ha och är villig att betala. Designern/skaparen har full frihet att sätta det pris de anser sin produkt vara värd, och jag har full frihet att hålla med eller inte.


I ett större företag där arbetet blandas ut på övrig personal kan således timpriserna bli högre än på mindre företag medans hemma'snickrarna' kan hålla orimligt låga priser.


Ja så är det alltid men jag som kund frågar oftast efter samma sak. "Hej jag behöver en hemsida som visar mina bla bla bla. Om dom "snickrar hemma" eller inte spelar mig som beställare ingen roll om dom uppfyller mina krav  :o :o :o


Skillnaden är ju att ett större företag har kapacitet, erfarenhet och förhoppningsvis möjlighet att bättre uppfylla exempelvis ett tidskrav. En kille på gymnasiet har (av egen erfarenhet) sällan den erfarenheten som ibland krävs. Det beror på vilka dina krav är.


Hemmasnickaren kan tyvärr bidra till att kostnaden blir därefter i förlust och tyvärr ger en felaktig prisbild av egentligt marknadsvärde.


..och vise versa. vill man sälja kryddor på nätet KAN man ringa VM data och helt säkert bygga en webbutik som fungerar för 2 000 000 SEK men är den bättre än en opensourcebutik? Stora företag och gott renommé betyder inte att man får en produkt som är värd pengarna, eller ens bättre än "hedliga Harrys hemsidor INC"


Nej, den behöver inte vara bättre. Kan leverantören motivera sitt högre pris, och jag som kund anser att det är skäl nog att betala mer, så kommer jag om jag har möjlighet att göra det. Det finns ju oftast ett skäl till att stora företag är stora.


Så det bästa du kan ge är ett bra underlag


Om jag inte förstod Mikka fel så var det precis det han ville ha en mall för.

Jämför referenser/begär in referenser


Men det säger inte mig något. Om jag visste hur en bra hemsida ska göras hyr jag inte in en webbyrå.


Även om köket jag tittar på inte alls passar min stil kan jag se att snickaren som gjort det har gjort ett bra jobb.


I en kreativ process, och det borde du som hantverkare känna till, så är tidsangivelsen en uppskattning baserad på tidigare liknande erfarenheter, men kan gå både uppåt och nedåt i slutändan beroende på väder vind och andra omständigheter.


Det är få förunnat nu för tiden att kunna säga så. I de flesta branscher jag känner till lämnar man en offert sen får man stå för det priset. Regn som sol. Ska man bygga upp en vägg i gips eller transportera en vara till Malmö så kan man inte fuska. Hur kan jag se om en webbyrå lägger ner 10 minuter eller 10 dagar som lekman?


Om det vore så väl. Väldigt få av mina nya kunder accepterar en offert utan invändningar. Gamla kunder som återkommer däremot vet vad de får och varför jag inte är billigast.


Intressant ämne, men lite väl långt. Hoppas min poäng kom fram även om jag avstår från att fortsätta i andra halvan av svaret.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

SV: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 10 apr 2008 09:36 #17455


Hej alla.
Skäms att jag inte har varit här på ett tag. Jag har en liten fråga till er som har kunskaper och erfarenhet av hemsidor och kodning.
jag står i en ny fas, vill investera lite mer avancerade funktioner till hemsidan.
Inloggninssystem och att kunden själv kan gå in och ändra sina annonser.
Fick ett förslag idag från en webbyår att det kan kosta upp till 100 000.
Är detta priset rimligt? Jag tycker det låter hemskt mycket pengar ;)
Tacksam för din åsikt

med glada hälsningar
therese


Hej Therese, du sa aldrig vilken sida det rör sig om, olika lösningar kräver ju olika mycket tid.
samt vet vi inte hur mycket du vill ska utföras.
Om det är som du säger att det enbart rör sig om att kunna logga in och redigera sina annonser så tycker jag det låter som extremt mycket med upp till 100 000.
Ta gärna kontakt med mig så kan jag säkert ge dig ett bra pris (våra utvecklare sitter i kina så vi håller en låg timpeng :))

SV: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 10 apr 2008 11:09 #17457

Jag har svårt att tro att du beställde "inloggninssystem och att kunden själv kan gå in och ändra sina annonser", och fick en offert på 100 000. Antagligen tar de fram en hel sajt med användarnivåer, annonseringstatistik, klickstatistik, historik, stöd för att ändra i såväl textannonser som gif-annonser och flash-annonser o s v.

En bra tumregel inför en utgift är att fråga sig själv: Vilket problem kommer detta lösa?

Det enda svaret jag kan komma på är "problemet att det går åt så grymt mycket tid att ändra kundernas annonstexter". Om ni har den omsättningen på annonser borde 100 000 för ett komplett annonssystem var väl värt investeringen.

Även om du får ett litet annonssystem för 30 000 kan det kan vara svårt att försvara. Du kommer inte få alla kunder att använda det fina annonssystemet, och de som använder det kommer behöva support och lite felsökning då och då.

När allt kommer till kritan handlar det om kronor och ören.

Nuvarande annonssystemet:
Mina anställdas tid att ändra mina kunders annonser:
2 personer, 4 h/mån á 220 kr inkl. arb. avg.= 1760:- kr / mån

Nya annonssystemet:
Inköp: 30 000:-
Integrering/Drift/Underhåll: ?
Mina anställdas tid att hjälpa kunderna: 1 person, 2 h/mån á 220 kr = 440 kr / mån

Alltså f(t) = ROI då 1760t = 30000 + 440t <=> t = 30000/(1760-440) ≈ 22:a månaden.

Så frågan efter mitt lilla exempel är: är "annonstextändringsproblemet" så akut att du ska göra en IT-investering som betalar sig först efter två år? Hur mycket hinner ändra sig på två år? Finns det nåt som hindrar att ni kan skjuta på investeringen, tills problemet verkligen är akut? Kommer det finnas bättre och billigare alternativ om två år? Är det sannolikt att ert nya system är gammalt om två år? Hur stor roll spelar den förlorade, personliga kontakten med kunderna som investeringen innebär? Eller kommer våra kunder tycka att vi är bakåtsträvare om vi inte gör investeringen?

SV: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 12 apr 2008 14:01 #17511

Hoppsan. Det blev en lång tråd.

Tror Mr Robaino fick med allt jag tänkte och lite till  ;-) Verkar som vi som inte fixar detta med hemsidor själva får acceptera situationen  :(
Mikka

SV: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 12 apr 2008 20:40 #17528

  • Robaino
  • Robaino's Avatar
  • OFFLINE
  • Jag postar några inlägg till..
  • Inlägg: 638
  • Tack mottaget: 3
Hej!

Mr Robaino fick med allt jag tänkte och lite till 


:P

Ja Mikka "hoppsan"  ;D

Återkommer!

MVH

R

SV: 30-100 tusen för funktioner till hemsidan? 28 feb 2010 23:34 #31569

100k från ett webbyrå är inget ovanligt, vet många som tar 40-50k för att sätta upp wordpress med egen design.
Beställ Exklusiva Visitkort
www.visitkortexperten.se

Välj kommun från listan