Nybörjarfråga igen. Angående att köpa in saker för företagets räkning

17
Jag har precis nu fått min F-skattsedel (som blev en FA av någon anledning) och pappret från bolagsverket. Så nu ska det alltså bara vara att tuta och köra. Det är en enskild firma jag startat.

Då dyker det upp en hel massa frågor.

Jag ska bedriva företaget hemifrån och måste därför köpa in en del saker.

Exempelvis:
* Två datorer
* Mobiltelefon
* Skrivbord med stol
* Målarfärg (kan jag köpa det på företaget när själva företaget inte har hunnit slita på lokalen förresten)
* Övrigt kontorsmaterial som pennor, papper, pärmar, register osv

HUR gör jag när jag köper sånt här? Är det bara att knata iväg till en butik eller beställa via nätet som vilken privatperson som helst, eller ska jag tala om att det är till ett företag så jag får något särskilt kvitto? Hur ska jag redovisa dessa saker?

Ja ni ser jag är totalt nybörjare.  :-[ Är mer en teknisk person än en som håller på med ekonomi, det kanske märks.  😃
2360
37
Du ska ha kvitto med företagsuppgifter på.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
17
[quote author=lars arenander link=topic=4981.msg24092#msg24092 date=1234276885][br]Du ska ha kvitto med företagsuppgifter på.[br][/quote][br][br]Det borde alltså räcka med ett vanligt kvitto så länge företagets organisationsnummer står på?
1165
Ett vanligt kvitto med det säljande företagets organisationsnummer samt att momsen är specad räcker bra i många fall. I de fall det handlar om saker med garanti (främst dyrare saker som datorer) så är det bra om det är din enskilda firmas namn som står på kvittot som mottagare också.[br][br]Abonnemang tar du i firmans namn.[br][br]Ett litet allmänt gott råd är att fundera över nödvändigheten i att handla mycket på en gång, och ett gott råd till dig synnerligen är att fundera över behovet av två datorer.
17
[quote author=swetrot link=topic=4981.msg24095#msg24095 date=1234280303][br]Ett vanligt kvitto med det säljande företagets organisationsnummer samt att momsen är specad räcker bra i många fall. I de fall det handlar om saker med garanti (främst dyrare saker som datorer) så är det bra om det är din enskilda firmas namn som står på kvittot som mottagare också.[br][br]Abonnemang tar du i firmans namn.[br][br]Ett litet allmänt gott råd är att fundera över nödvändigheten i att handla mycket på en gång, och ett gott råd till dig synnerligen är att fundera över behovet av två datorer. [br][/quote][br][br]Tack för svaret. [br][br]Jag måste ha två datorer eftersom jag ska köra Linux på en och Windows på den andra samtidigt (dual boot duger alltså inte)[br][br]Det blir billigare än att lägga alla pengar på mjukvara om jag kör ren windowsdator.  :P Vi pratar inte dyra datorer heller.
1324
2
Kör [br][br]http://www.virtualbox.org/[br][br]Men det kanske inte uppfyller dina krav. [br]Annars fungerar Ubuntu OK som en VM ovanpå Windows Vista. [br][br]Kör även Betan av Windows 7. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.