Garanti från grossisten

28
Hej alla. Nu har vi hamnat i en situation som jag tycker låter helt galet och måste då rådfråga Er mer kunniga.  🙂

Vi säljer datordelar mm och nu har en kunds nätagg gått sönder. Det är 36 månaders garanti och han har månaden ut att få den utbytt. Men nu säger våran grossist såhär: "Produkten är köpt 8/8 -06 av oss enligt order/fakturanummer som jag fick av er. När kunden har köpt produkten av er är inte intressant för våran del."

De vill alltså inte byta ut varan för att de hävdar att garantin har gått ut. Om det är på det här viset så måste vi sätta ut en räknare som räknar ner i dagar individuellt på alla våra lagervaror tills garantin har gått ut. Det verkar mycket orimligt och då kommer ju ingen ÅF att våga köpa in på lager. Garantin måste väl ändå börja gälla från dagen som kunden köper av oss?
2066
2
Garanti är något man avtalar om och borde således finnas reglerat i ert avtal med grossisten.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
Köplagen ger i alla fall ingen rätt till förlängd garanti från ert säljdatum, utan det torde vara ett avtal en emellan som reglerar sådant i sådana fall. Om ni sedan kommer överens med kunden om en garanti från ett annat datum är det strikt juridiskt ert ansvar.[br][br]Det är inte helt ovanligt med sådana här tvister, jag har varit i branschen länge, men de flesta grossister brukar låta nåd gå före rätt när det handlar om dagar eller några veckor. De flesta inser att det inte är värt att ta en konflikt om en sådan struntsak.
28
Jo, jag förstår att när det är handel mellan två företag så måste allt regleras via ett kontrakt. Men jag tycker det låter rätt sjukt att garantin till tredje kund börjar räkna ner när vi köper in på lager. Vi kommer då aldrig att köpa in på lager längre isf.[br][br]Då borde ju garantitiden börja räkna ner så fort produkten lämnat tillverkaren och då kan ju inte grossister heller ha nåt lager. Tänker bara sunt förnuft.
1165
Grossister och tillverkare brukar lösa det där med ett avtal sins emellan som vanligen går ut på att man beräknar RMA till någonstans mellan 0,5% - 2% som tillverkaren skickar med extra eller drar av från fakturan.[br][br]Större återförsäljare har ofta liknande överenskommelse med grossisterna där man räknar 1% av försäljningen som RMA som regelmässigt krediteras, och så kastar återförsäljaren alla trasiga saker de får in, och ersätter kunden med en ny direkt istället.
28
Ok, så det är ingen här som ser dilemmat? Jag kommer iaf. inte ha nåt på lager längre, det kommer isf. drabba mig negativt ekonomiskt eftersom min firma är såpass liten att det finns inte en chans att kunna få till så bra avtal att man får några extra nätagg gratis.[br][br]Tack för att ni försökte iaf.  8)
1165
Jo, jag inser dilemmat, men det är ett känt problem av alla i din bransch såväl som alla andra branscher. Som jag skrev tidigare så brukar många distributörer ha en rimlig policy för det du råkat ut för, och det kan ju vara en avgörande punkt när du framledes väljer leverantör.
28
Ja, det blir ju knappast denna grossist längre. Tack för hjälpen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.